Accelerated Mobile Pages
Wat zijn Accelerated Mobile Pages?
Razendsnel via mobiele devices een website openen vanuit Google. Dat is mogelijk met Googles AMP – Accelerated Mobile Pages -. Mobiele pagina’s die versneld laden. Nu wordt het vooral nog gebruikt door uitgevers. Maar er liggen ook voor e-commercebedrijven voldoende mogelijkheden. Bovendien zijn er veel voordelen. Eerst leggen we uit wat het inhoud. Daarna wat het je kan opleveren. Tenslotte hoe je het kunt laten inrichten.
Mobiel verkeer op je website optimaal bedienen met AMP pagina's.
Wat kan het je als ondernemer opleveren?
Bezoekers zullen via AMP-icoontje sneller doorklikken op je mobiele resultaat. Zeker als men doorkrijgt dat die pagina’s veel sneller laden.
AMP-pagina’s hebben diverse voordelen in de ranking:
- Allereerst hebben ze een speciaal icoontje naast het resultaat.
- Vervolgens scoren ze hoger omdat ze veel sneller laden.
- Google gaat AMP AdWords-advertenties uitrollen.
- Uiteraard zeer geschikt om klanten te trekken via mobiel.
- Tot slot kom je bij aankoop oriëntatie sneller op jouw productpagina terecht via mobiel.
Bekend met Accelerated Mobile Pages
Ja: dat is mooi. Want deze relatief kleine aanpassing van Google in de zoekresultaten heeft mogelijk grote gevolgen op Search.
Nee: Google gaat de strijd aan met de vaak slechte mobiele ervaring van veel webpagina’s. Als gevolg van Accelerated Mobile Pages krijgen gebruikers een uitgeklede versie van een pagina te zien. Voordeel: deze pagina laadt razendsnel. Tegelijkertijd wordt de snelheid mede opgevoerd door deze pagina’s ook nog eens te ‘cachen’ op eigen snelle servers. Dankzij AMP laadt een pagina gemiddeld zo’n vier keer sneller. Belangrijker nog, het verbruikt tien keer minder data dan de reguliere versie. Kortom, snelheid is meer dan belangrijk.
Game-changer op mobiel
De laadsnelheid is voor mobiele gebruikers ontzettend belangrijk. Toch is dat voor veel sites vaak een probleem. Zeker in combinatie met de leesbaarheid.
Volgens Google-onderzoek haakt 40% van de bezoekers af zodra de laadtijd van een pagina langer is dan drie seconden. Lezers verwachten snelle pagina’s. Het geduld is beperkt. Zoekmachines houden daar rekening mee. Als gevolg daarvan rankt Google langzame pagina’s lager in de zoekresultaten. Samengevat: trager ladende content is dus slecht voor de gebruikerservaring en het bereik.
Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit
De pagina’s zijn ontdaan van overbodige lay out onderdelen. Met name slechte en/of ingewikkelde code en vertragende scripts hebben invloed. Want deze zorgen vaak voor ellenlange wachttijden.
Houd er bij het bedenken van jouw pagina’s rekening mee dat veel interactieve elementen verdwijnen. Navigatiemenu’s, bewegende grafieken, invulformulieren, Java-script etc. Kortom, de interactieve schil die normaal om het blog of artikel heen zit verdwijnt. Kom dus tot de kern. Zorg dat de informatie die je plaatst direct doeltreffend is. Want je kunt uiteindelijk minder kwijt.
Nadelen van het gebruik van AMP-pagina’s
Doordat deze pagina’s erg basic opgemaakt zijn, lijken ze op het eerste oog minder te converteren. Je kan minder met beeldende elementen werken. Dat oogt minder spectaculair. Opvallen met design lukt daar dus niet.
Wat je moet aanpassen om ermee te werken
Een AMP-pagina maak je door achter elke url ‘/amp/’ te zetten. Met metatags maak je dan vervolgens een link.
Als je website in WordPress is gebouwd dan heb je geluk. Installeer de AMP-plugin om een AMP-versie van iedere post te maken. Voor Yoast gebruik je ‘Glue for Yoast SEO & AMP’. Voer daar de basis ‘look & feel’ in: logo, tekstkleuren, links en je Google Analytics-tag.
Hoe je een goede productpagina in AMP maakt
Productpagina’s zijn uitermate geschikt voor AMP. De inhoud is meestal statisch en biedt een goede case met doorlinks. Gebruik functies als de AMP-carrousel en -video om bezoekers zo optimaal mogelijk door producten te laten bladeren. Bij onderdelen met meer gedetailleerde eisen of uitgebreide beschrijvingen gebruik je de tag.
Ben je klaar voor AMP?
Top, want Google is de trendsetter onder de Search Engines. Dus voor je het weet zijn Accelerated Mobile Pages de standaard.
Kort samenvattend, wij helpen je graag verder. Neem nu contact op: AMP@2xceed.nl
AMP ready
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met Accelerated Mobile Pages? Neem dan contact met ons op via info@2xceed.nl of via 085 – 483 11 11.