Beleving en betrokkenheid

De sleutel naar conversie?

We zijn nog maar koud een paar dagen in 2016. De verschillende lijstjes met trends en verwachtingen voor het komende jaar vliegen mij overal voorbij. De grote vraag die daarbij steeds gesteld wordt: wat zal 2016 gaan brengen op online marketing vlak? Waar doen de online marketeers of online marketing adviesbureaus nu goed aan om o.a. de conversie te verbeteren. Afgaand op alle verschillende berichten en overzichten gaat bijvoorbeeld het mobiele kanaal ons het komende jaar (en de jaren daarna) nog meer verrassen dan het al niet deed. En dan hebben we het niet alleen over een goede functionerende website op mobiel (want dat is anno 2016 toch echt must-have). Ook zal de adspend op mobiel naar verwachting zijn weg naar boven voorlopig blijven volgen.  Nu de conversieratio’s nog..

Mobiel is toch wel makkelijk!

Daarnaast zal mobiel steeds vaker gebruikt gaan worden voor het aankopen en/of betalen van producten of als assist functioneren bij een aankoop die later volgt op de laptop of pc. Ik merk zelf dat ik bij online aankopen mijn mobiel liever gebruik dan een laptop of pc. Geen gedoe met zo’n kastje van de bank: gewoon lekker snel naar je bank app schakelen en betalen. Eigenlijk zie je hier al een deel van de verandering: de laptop en pc gaan als assist dienen voor de aankoop die later op mobiel volgt. Uiteraard hebben we het hier dan wel over webshops die hun mobiele website goed op orde hebben en waar je eenvoudig het proces kan doorlopen. Nu denk ik dat er het komende jaar ook wat gaat veranderen op het gebied van beleving en betrokkenheid. Waar er nog steeds vaak wordt gekozen voor de traditionelere manier van het benaderen van de consument met als doel om een conversie uit te lokken denk ik dat beleving en betrokkenheid een grote sleutel is in de uiteindelijke conversie. Waarom beleving en betrokkenheid belangrijk is voor jouw merk of organisatie? In mijn ogen komt de uiteindelijke “conversie” dan namelijk vanzelf en is deze ondergeschikt aan de beleving en betrokkenheid in tegenstelling tot merken of organisaties die dit minder weten te creëren. Die zullen harder moeten werken om de “conversie” te laten plaatsvinden want daar is de beleving en betrokkenheid ondergeschikt aan de “conversie”.

Wat bedoel ik met betrokkenheid?

Maar wat bedoel ik dan met beleving en betrokkenheid? Ik wil jullie aan de hand van een voorbeeld laten zien wat ik daarmee bedoel. Jullie kennen vast wel die stoere mannen met tatoeages die een barbershop hebben in Rotterdam, genaamd Schorem.   Deze mannen hebben het product wat ze verkopen, namelijk barbier / kapper, op een perfecte manier in de markt gezet waarbij goed over de beleving en betrokkenheid is nagedacht. Nu woon ik zelf niet in de buurt van Rotterdam, maar als iemand mij zou vragen of ik daar eens naar toe zou gaan voor een knipbeurt dan zou ik gelijk ja zeggen. En ik denk iedere willekeurige man die Schorem kent. Waarom? Omdat het beleven en ervaren van de dienst die ze verkopen het waard is. En daarbij is de prijs minder relevant! Waar je dus normaal je keuze maakt op prijs (wat kost knippen en wassen?) maak je hier je keuze op basis van de beleving en betrokkenheid die je hebt met dit “merk”. En ja: daarna verlaat je waarschijnlijk ook nog de winkel met zo’n te grappige pot reuzel… Je ziet dus wat beleving en betrokkenheid doet met de consument en hoe dit de uiteindelijke aankoop ten positieve beïnvloedt. Uiteraard zijn er meer merken of organisaties die deze beleving en betrokkenheid goed op orde hebben. Schorem is zomaar een voorbeeld wat dit naar mijn idee goed doet.

Meters maken!

Mocht je nog niet genoeg ideeën hebben waar we ons het komende jaar mee bezig (moeten?) gaan houden dan heb ik nog deze aanvulling voor jullie. Het is uiteraard aan iedereen zelf om de wedstrijd te kiezen die je wilt; als we puur kijken naar het eindresultaat dan verwacht ik wel dat je hier mooie meters kunt maken!