Brand Awareness

Wil je jouw vergroten?

Brand Awareness is een steeds actueler en belangrijker begrip aan het worden. Online zichtbaar zijn is belangrijk om via de diverse kanalen jouw producten en diensten bekendheid te bezorgen. Letterlijk vertaald betekent het: merk bewustzijn. En dat is het dus. Het besef, bij jouw potentiele klanten, dat je er bent is essentieel. Het gaat er vooral om dat men het merk herkent en dat het aanspreekt.

Brand Awareness: consumenten en bedrijven onthouden merknamen.

Vergroot Brand Awareness

2xCeed helpt ondernemers met merkbeleving en merk strategie. Onderstaand staan vijf strategieën die kunnen helpen bij het vergroten van Brand Awareness voor jouw merk:

  1. Bepaal wat je wilt bereiken met het vergroten van jouw Brand Awareness. Het moet natuurlijk wel bij het bedrijf passen.
  2. Je kunt een blog beginnen. Je kunt hier autoriteit mee generen in je eigen vakgebied. Mensen kunnen ook leren van jouw blog en tussen de regels door ook jou en jouw merk leren kennen.
  3. Als je al een nieuwsbrief verstuurt, laat deze niet hoofdzakelijk om je product of dienst draaien. Laat het over je klanten gaan. Dan is het een stuk interessanter om te lezen.
  4. Zorg dat je betrokken bent in je eigen industrie. Er is vaak veel concurrentie. Zet de juiste informatie op jouw website en maak deze eenvoudig beschikbaar. Als het nuttige informatie is, word deze ook door anderen verspreid. Daardoor krijgen veel meer mensen te maken met jouw merk op een goede en positieve manier.
  5. Als je berichten plaatst, kun je er natuurlijk heel formele en professionele stukken van maken. Maar op Social Media worden toch vaker de kleurrijke en leuke berichten gedeeld. En foto’s laten de mensen zien dat je meegaat met de tijd en digitale trends.

Onze specialisten

Martine Kruyning

SEO & Sales

Niels van der Perk

Conversie & Analytics

Wat is Brand Awareness?

Brand Awareness is het neerzetten van jouw identiteit als merk. Het is belangrijk dat men jouw merk en/of bedrijf direct kan herkennen. Hoe vaker jouw merk/bedrijf gespot wordt, hoe beter. Als er bepaalde, maar vooral goede, associaties worden gemaakt, kan het zo zijn dat de klant zich vertrouwd gaat voelen bij jouw merk/bedrijf. Daarnaast, hoe vaker klanten jou tegenkomen op bijvoorbeeld Social Media, hoe beter de (potentiële) klant je gaat onthouden. Dit vertrouwen en onthouden van jouw merk/bedrijf kan ervoor zorgen dat klanten jouw aanbod sneller zullen accepteren dan die van een anderen, jouw concurrenten.

Belang van Brand Awareness

Het belang van Brand Awareness is groot voor een bedrijf. Als je wilt dat mensen gebruik gaan maken van jouw diensten/producten, dan is het belangrijk om in de ‘consideration set’ van klanten te komen. Een ‘consideration set’ is een rijtje merken dat een klant in zijn of haar hoofd heeft bij het aanschaffen van een bepaald product/dienst. Als je bijvoorbeeld een nieuwe laptop wilt aanschaffen zijn er mensen die gelijk aan een Apple denken. Ook zijn er natuurlijk genoeg mensen die liever een HP of een andere laptop aanschaffen met Windows software.

Wat een goed iets is, is dat jij de ‘consideration set’ van mogelijke klanten kunt beïnvloeden. Soms neigen klanten naar een merk terwijl ze helemaal niets weten van dat merk en andere vergelijkbare merken. Het kan zijn dat ze via iemand anders van dat merk gehoord hebben of het merk op tv hebben gezien. Belangrijk is dat jij aannemelijk maakt dat jouw product beter is. Logischerwijs ga je liever voor het vertrouwde en bekende, dan voor een ‘onbekend’ product. Onbekend maakt immers onbemind.

Ook is Brand Awareness belangrijk voor het maken van associaties met jouw product/dienst. Hoe vaker je de waarden van je product/dienst communiceert, hoe sneller dit opgeslagen wordt door de klant. Je kunt dit communiceren middels advertising, website en Social media. Als jouw merk eenmaal in het geheugen staat, dan hebben klanten toch sneller voorkeur voor jouw merk dan dat van de concurrent.

Meer weten over Brand Awareness? Neem gerust contact met ons op middels het onderstaande formulier.

Neem contact met ons op