Chatbot op je site? 5 redenen waarom je dat wilt

Chatbot op je site?
5 redenen waarom je dat wilt

Een virtuele collega die elke bezoeker van jouw website vriendelijk te woord staat en veelvoorkomende vragen beantwoordt. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor een chatbot te activeren op hun website. Wil je je website aanpakken en is een chatbot ook voor jou een goed idee? Lees dan verder!

Wat doet een chatbot dan?

Leuk dat je je dat afvraagt, lezer. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Een robot dus, waaraan je vragen kunt stellen over het bedrijf achter de website die je bezoekt. De mogelijkheden van een chatbot breiden zich steeds verder uit. Er zijn rule-based bots die antwoorden geven via een vooraf opgesteld scenario. Dat biedt vaak een beperkte ruimte voor variatie in je gesprek. Artificial Intelligence bots leren via machine learning en worden voortdurend geoptimaliseerd. Deze chatbots analyseren je vraag en zoeken een passend antwoord. Daarbij putten ze uit een grote database. Ook zijn er hybride bots, die van beide mogelijkheden gebruik maken.

“Een chatbot op jouw website ondersteunt je bedrijf.”

Waar helpt een chatbot mijn bedrijf bij?

Opnieuw een prima vraag! Bezoekers komen met een reden naar je website. Ze hebben een vraag, of een probleem en het liefst willen ze dat iemand dat voor ze oplost. Jij wilt natuurlijk degene zijn die ze verder helpt! Een chatbot gaat in gesprek met jouw bezoekers en geeft ze een reden om te blijven. Door de antwoorden van jouw chatbot leren bezoekers je bedrijf beter kennen, net als je producten of diensten.

Hulp bij je verkooptrechter

De beste chatbots voor websites helpen jouw bezoekers richting je verkooptrechter. Ze doen dit door vragen te beantwoorden en hulp te bieden bij aankoopbeslissingen. Ook brengen ze kortingen en promotieaanbiedingen onder de aandacht voor producten of diensten waarin je potentiële klant is geïnteresseerd.

5 redenen voor een chatbot op je site

1. Altijd bereikbaar voor klanten

Met een chatbot is je bedrijf 24/7 beschikbaar voor vragen van klanten. Ook al kan een vraag niet compleet worden opgelost, dan zorgt de chatbot voor een overzichtelijk rapport met de contactgegevens van de klant erbij. Zo kan een medewerker tijdens kantooruren hierop terugkomen. Dat geeft een boost aan je klanttevredenheid.

2. Kosten besparen met chatbots

Wanneer je een bot gebruikt voor het beantwoorden van eenvoudige vragen, ontlast je je medewerkers. Er zijn er minder ‘handjes’ nodig om op afstand service te verlenen aan je klanten. Dat scheelt geld. Bovendien stijgt de medewerkerstevredenheid, doordat het werk uitdagender en minder eentonig wordt. Zo schiet je medewerkerstevredenheid ook omhoog.

3. Ontlast de webcare op jouw socials

Wanneer je medewerkers veel tijd kwijt zijn met het opvolgen van reacties en comments via je social media kanalen, dan kan een chatbot helpen. Een aantal social media platforms ondersteunt chatbotintegratie, zoals Facebook en Twitter. De bot kan veel vragen beantwoorden, zodat bezoekers niet via je tijdlijn contact hoeven op te nemen.

4. Perfecte generatie van leads

Bezoekers van jouw website die in gesprek gaan met je chatbot, zijn bereid om toe te lichten waar ze naar op zoek zijn. Ook geven ze graag aan hoe je het beste contact kunt opnemen met ze. Deze gegevens zijn een goudmijn voor jouw salesorganisatie. Je hoeft die bal alleen nog even in te koppen.

5. Sterke ondersteuning van jouw brand

Een chatbot klinkt afstandelijk. Maar als je praat met Billie van Bol.com, dan is het bijna alsof je een praatje maakt met de buurman. Met slimme buttons en door het taalgebruik van je bot naadloos te laten aansluiten op de uitstraling van je bedrijf, geeft je chatbot een meerwaarde aan je merk. Maak daar gebruik van!

Heb je verder nog vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een chatbot op jouw website? Of zoek je specialistische hulp voor je online marketing? 2xCeed helpt je graag! Neem dus nu contact op met ons. Fijne dag!

Spread the word

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter