Customer Lifetime Value (CLV)

(CLV)

Als webshop meet je natuurlijk wat jouw Return On Investment is. Zo krijg je als webshop inzicht. Op die manier is het mogelijk om jouw marketingbudget effectiever in te zetten. Belangrijk voor de lange termijn en het biedt kansen. Customer Lifetime Value is de Key Performance Indicator waarmee de waarde en levensduur van jouw klanten wordt bepaald. Tevens bereken je hiermee hoeveel je kunt uitgeven om klanten te werven op de lange termijn. Vervolgens houd je ook rekening met de herhaal aankopen van jouw klanten.

Wat is de toegevoegde waarde van CLV? Daarnaast moet je je afvragen hoe je bijvoorbeeld Google Analytics kunt inzetten om dit te meten? Hoe gebruik je de beschikbare data om een gerichte strategie in te zetten teneinde de relatie met jouw klanten te optimaliseren?

Een tevreden klant komt vaak terug. Het is belangrijk om de klantwaarde te berekenen!

Hoe bereken je de CLV

Laten we eens rekenen.

  • Een nieuwe klant via AdWords kost je € 150
  • Dezelfde klant koopt voor  € 150 euro een artikel.
  • Op dit artikel draai je een marge van 50%

Wellicht lijkt dit in eerste instantie een slechte investering. Echter deze klant doet vervolgens, via een door jou ingerichte emailcampagne (kostenniveau veel lager), nog een aankoop van € 300 (marge 50%). Nu ben je ineens ruimschoots uit de kosten. Iedere vervolgaankoop die deze klant vervolgens doet komt naar je toe. Het is dus heel belangrijk goed voor je klanten te zorgen. Want klanttevredenheid is uiterst belangrijk voor de Customer Lifetime Value.

Onze specialisten

Niels van der Perk

Conversie & Analytics  

Martine Kruyning

SEO & Sales

Wat is CLV?

De netto-opbrengst van de toekomstige aankopen toegeschreven aan de klant. En dan gedurende de gehele relatie.

CLV is een meer uitgewerkte versie van het al langer gebruikte Return On Investment. Afgekort ROI. De ROI bereken je door de kosten te delen door de opbrengsten. Customer Lifetime Value houdt ook rekening met de periode dat iemand klant blijft. Van start to eind. De tijdsduur tussen de eerste en de laatste aankoop kan verschillen per product/assortiment. Soms is het ook onduidelijk of iemand gewoon even niet bestelt of echt niet meer terugkomt. Bijvoorbeeld, voor vakanties kan dit een jaar zijn, voor computers kan dit vele jaren zijn.

Tevreden klanten

Tevreden klanten komen veelal terug. Er worden nieuwe bestellingen geplaatst. Hierdoor genereer je een hogere omzet. De initiële investering die je hebt gedaan, voor het werven van de klant, levert opnieuw omzet op. Op dit moment start de Customer Lifetime Value-strategie. Doorrekenen van de gemiddelde investering voor een nieuwe klant kan jouw marketingbudget bepalen. Op z’n minst beïnvloeden. CLV is onmisbaar voor veel bedrijven. Vooral wordt het steeds belangrijker.

Wervingskosten

Veel bedrijven kijken naar de wervingskosten. Focus is vaak de vergelijking met de opbrengst van de eerste bestelling. Vervolgens wordt er dan geen rekening gehouden met de vervolg aankopen van deze klant. Door alleen te kijken naar de opbrengst van de eerste bestelling beperk je de mogelijkheden van jouw marketingbudget.

Google Analytics als leverancier van Kernfactoren

Als je Google Analytics wilt gebruiken voor het uitrekenen van jouw Customer Lifetime Value? Dan moet je eerst een paar voorzieningen treffen. Om te beginnen zul je een stukje ‘script’ moeten toevoegen. Bijvoorbeeld aan het e-commerce script op de bedank-pagina van jouw webshop. Zo kun je dan het gemiddeld aantal bestellingen per klant uitrekenen. Ook kun je dit uit jouw CRM halen. Echter met GA kun je het ook op kanaalniveau uitrekenen. Middels deze configuratie kun je het gedrag van nieuwe klanten met bestaande klanten vergelijken. Dit biedt je kans jouw budget te optimaliseren op basis van het aantal aankopen per klant.

Door onderscheid te maken tussen nieuwe en bestaande klanten kun je nog gerichter targetten. Zo kun je per doelgroep een complete CLV-strategie ontwikkelen. De mogelijkheden zijn divers en het effect ga je echt merken. Dat hebben we met meerdere klanten mogen ervaren.

Benieuwd naar de kansen en mogelijkheden van Customer Lifetime Value? Maak dan nu een afspraak. Je kunt ons bereiken via 085 – 483 11 11 en via clv@2xceed.nl. Ook kun je gebruik maken van onderstaand contactformulier.

Neem contact met ons op