Data-driven marketing

Data-driven marketing.

Je zou zeggen dat dit onderhand een open deur is, toch? Sinds de “opkomst” van deze term zijn er al gigantische sprongen gemaakt. E zijn veel grote organisaties die voorop lopen in deze methodiek. Het doel hiervan is onder andere het complete plaatje krijgen van jouw klanten of doelgroep. Hierdoor kun je nog beter en specifieker deze doelgroep of klanten benaderen. En dat doe je allemaal gebaseerd op data. Daarbij geldt: hoe meer, hoe beter!

Met het veranderen van alle technologie, de consument die 24/7 online is en systemen die dit alles vastleggen gaan bedrijven soms al ver in het toepassen van data-driven marketing. Uiteraard willen die organisaties dit het liefst goed voor elkaar hebben. Zo kunnen ze de kant van internet-driven marketing opgaan: inspelen op de intentie van de klant, en dan uiteraard op het moment dat die intentie actueel is!

Is data-driven marketing alleen mogelijk als je een hoop mensen en systemen hebt die daarmee bezig zijn? Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen omdat het voor veel (online) bedrijven “groot” klinkt. Daarbij zien we ook dat deze bedrijven vaak al een enorme hoeveelheid data beschikbaar hebben, waar ze eigenlijk niets tot zeer weinig mee doen. En daar zijn – zonder dure mensen en systemen – vaak al snel meters te maken!

Quick wins

Door goed te kijken naar jouw (online) bedrijf, dienst of product kun je vaak al snel een aantal quick wins doorvoeren. Ook wij zien in de praktijk nog vaak dat webshops niets doen met geannuleerde bestellingen, cart verlaters etc. Ook het (her)benaderen van klanten die al eerder een aankoop hebben gedaan (na een bepaalde periode) wordt vaak in de waan van de dag vergeten. En daar heb je alle benodigde data al voor liggen vanuit je CMS systeem…

Natuurlijk: data-driven marketing gaat veel verder. Zoals genoemd zijn de grotere organisaties deze fase vaak al voorbij (en hebben zulke “eenvoudige” zaken al geautomatiseerd), en houden die zich reeds bezig met allerlei andere hoogwaardige methodes om hier nog beter in te worden. Maar voor een klein of middelgroot bedrijf is dit vaak een ondergeschoven kindje en wordt hier (vaak ook door tijdsgebrek) niet veel mee gedaan.

Maak het klein

Om het behapbaar te houden en je focus niet te verliezen als je hiermee aan de slag wilt is het goed om een aantal doelen te stellen. Deze werk je dan vervolgens uit. Zo maak je het niet alleen klein en overzichtelijk, maar kun je ook je plan met collega’s en/of leidinggevende bespreken om te zien of het waterdicht is. Het is dan ook verstandig om niet direct een hele marketing automation op te willen zetten. Begin met 2 á 3 doelen en maak naderhand de balans op door een goede analyse. Werkt het? Probeer dan te kijken of je het kunt automatiseren (al dan niet met behulp van professionals) en stel daarna weer nieuwe doelen. Probeer bij het opzetten van je doelen goed vanuit de bril van jouw klant te kijken. Het doel is immers om die meer in het middelpunt te zetten.

Niet moeilijk toch?

En dan zie je dat het helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Je kunt het zo gek maken als je wilt: maar voor diegenen is dit artikel waarschijnlijk minder relevant. Ik doel met dit artikel op die bedrijven die nog niks met de data doen die ze vaak al wel in hun bezit hebben. Bekijk dat eens vanuit een andere hoek en ga er mee aan de slag. Heb je moeite om hier mee aan de gang te gaan? Uiteraard kunnen wij daarbij helpen en kunnen we adviseren welke mogelijkheden er voor jou mogelijk zijn.