Wat is Conversie optimalisatie? 2017-08-02T14:15:58+00:00

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een veel genoemde term binnen de online marketing en dan met name binnen e-commerce. De term bestaat uit twee woorden: conversie en optimalisatie. Conversie staat voor het omzetten van een bezoeker naar een klant die uiteindelijk koopt. Optimalisatie staat voor hoe je dit op de meest efficiënte manier kan realiseren om er zo voor te zorgen dat meer bezoekers uiteindelijk (kopende) klant worden.

Het ontstaan van Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een specialiteit binnen e-commerce. Het ontstaan hiervan is gekomen door de vlucht die internet heeft genomen, en dan vooral bij het kopen op internet. Veel bedrijven met een website of webshop wilden veel bezoekers op de website krijgen. Dit wordt onder andere door het adverteren (SEA) in Google bereikt. Zoals uitgelegd in het artikel “wat is SEA” kost adverteren in Google geld. De bedrijven kochten dus traffic naar de website in met als doel om daar omzet uit te halen. Om zoveel mogelijk omzet uit de traffic te halen ging men kijken hoe dit te optimaliseren was.

A/B testen

Bedrijven gingen hierbij kijken naar (data)kenmerken, naar de routing en indeling van de webshop en ze deden heel veel verschillende tests om te zien op welke manier er het meeste uit de bezoeker gehaald kan worden. Een voorbeeld van een test kan een A/B test zijn met verschillende landingspagina’s of het aanpassen van de content of zelfs kleuren van de knoppen op verschillende pagina’s. Zeker bij grote organisaties heeft deze optimalisatie veel gebracht, ook al steeg de conversie maar een klein percentage. Dat loopt dan al snel in de miljoenen, maar ook kleinere bedrijven hebben veel baat bij het optimaliseren van dit proces.

Vragen bij Conversie optimalisatie

Het is bij conversie optimalisatie belangrijk om goed te kijken naar de huidige situatie van de website of webshop. De volgende vragen kun je bijvoorbeeld stellen:

  • Waar haken de bezoekers af op mijn website?
  • Uit welke bron komen de meeste bezoekers op mijn site?
  • Welke zoekwoorden zijn gebruikt om op mijn website te komen?
  • Welke producten genereren de meeste omzet op mijn website?

Je kunt deze informatie goed uit verschillende webstatistieken zoals Google Analytics halen. Op basis van deze informatie kun je kijken waar de knelpunten op de website zitten. Maar ook vanuit gebruikerservaring (usabillity) en design oogpunt kunnen wellicht zaken niet goed ingericht zijn.

Starten met Conversie optimalisatie?

2xCeed weet precies hoe conversie optimalisatie werkt en wil jou daar graag bij helpen! Naast diepgaande analyses via bijvoorbeeld Google Analytics beschikken wij over partners die precies aan kunnen geven welke conversie optimalisatie je kunt doorvoeren om meer omzet uit jouw bezoekers te krijgen. Hiermee verbetert de ROI en zul je eindelijk meer verdienen! Interessant? Laat het ons weten, wij komen jou graag helpen met conversie optimalisatie.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over conversie optimalisatie? Neem dan direct contact op met 020 – 757 0800 of via onderstaand contactformulier.