Wat is SEA? 2017-10-23T14:26:46+00:00
SEA SEO SEM

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Letterlijk vertaald: zoekmachine adverteren. Hiermee wordt bedoeld dat er tegen betaling geadverteerd wordt binnen zoekmachines.

Het verschil met SEO (Search Engine Optimization) is dat je bij SEA betaalt voor het tonen van jouw website boven en onder de Google resultaten. Vaak wordt Search Engine Advertising onterecht Search Engine Marketing (SEM) genoemd. SEM is echter een combinatie van zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie.

Waar adverteer je met SEA?

Binnen zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing zijn plekken gereserveerd voor advertenties. Deze advertentieruimten vind je, afhankelijk van het platform, aan de boven-, zij- en onderkant van de zoekmachine. Er kunnen verschillende vormen van advertenties worden gebruikt zoals tekstadvertenties, beeldadvertenties en zelfs videoadvertenties. In Nederland wordt in de verschillende zoekmachines vrijwel alleen met tekstadvertenties geadverteerd. Google maakt daarbij gebruik van een eigen advertentiesysteem: Google Adwords.

Hoe werkt SEA?

De basis is het vinden van de juiste zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden). Er wordt via een advertentiesysteem (ook wel veilingsysteem genoemd) op een advertentie geboden die relevant is voor de gebruiker. Hierbij wordt niet alleen naar de zoektermen gekeken. Men kijkt ook naar de kwaliteit van de advertentie. Het is belangrijk om de advertenties op de juiste manier te optimaliseren. Zo voorkom je onnodige kosten (of clicks). Bij SEA wordt namelijk afgerekend op basis van CPC (Cost Per Click) wat ook wel PPC (Pay Per Click) genoemd wordt.

Stappenplan SEA

Om geen onnodige kosten te maken voeren we vooraf een zoekwoorden-analyse uit. Hierbij worden de zoekwoorden diepgaand geanalyseerd. Vervolgens wordt bepaald welke zoekwoorden voor jouw advertentie het beste kunnen scoren. Hierbij voorkom je dat je investeert in aanwezigheid terwijl de advertentie niet relevant is voor de ontvanger van de boodschap.

SEA strategie

Wil je starten met adverteren in zoekmachines of je huidige activiteiten optimaliseren? Daar kan 2xCeed je bij helpen. 2xCeed heeft de beschikking over Google gecertificeerde professionals die op dit gebied zeer uitgebreide kennis hebben. Of het nu gaat om het inrichten en starten of het analyseren en optimaliseren van lopende SEA trajecten. Wij kunnen je op alle vlakken verder helpen.

Kosten SEA

De kosten van een campagne zijn van diverse factoren afhankelijk. Je zult begrijpen dat als je een webshop hebt met veel producten en je wilt op veel verschillende zoekwoorden gevonden worden dat dit meer budget nodig heeft dan een website die met bijvoorbeeld 1 dienst wil adverteren. Daarnaast is het ook nog mogelijk om re-marketing (display & RLSA) of Google Shopping toe te voegen. Dit is bepalend voor het vaststellen van het budget. Wil jij de kosten berekenen? Bereken hier jouw Google Adwords kosten!

SEA traject

Daarnaast willen wij graag met je mee blijven kijken. Hoe lopen de campagnes, wat is het bereik van de advertenties, hoeveel bezoekers heeft dat opgeleverd en wat zijn dan uiteindelijk de kosten per lead of sale. Dit koppelen wij op frequente basis terug door middel van heldere rapportages en analyses die we met je doornemen om te kijken of alles nog loopt zoals je dat wilt. Door deze gestructureerde werkwijze zitten we dicht op de materie. Zo behalen we maximaal rendement uit SEA campagnes.

SEA testen

Wil jij kennis maken met Search Engine Advertising? Wij hebben starterspakketten samengesteld om op een eenvoudige wijze kennis te maken met adverteren in Google. Wil je meer weten? Hier kun je onze starterspakketten vinden.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Bel ons dan direct op 020 – 757 0 800 of vul onderstaand contactformulier in.