Remarketing & retargeting
Remarketing de kracht van de herhaling
Wanneer je adverteert in Google kun je gebruik maken van Remarketing, ook wel Retargeting genoemd. Een simpele omschrijving: opnieuw in beeld komen bij mensen die eerder op jouw website zijn geweest. Deze mensen, voormalig bezoekers, gaan verder zoeken en surfen op internet. Wellicht zijn ze nog steeds op zoek naar een product/dienst en gebruiken ze Google. Het kan ook zijn dat ze andere websites bezoeken en niet meer gericht bezig zijn met de eerdere zoekopdracht.
Kom steeds weer in beeld bij website bezoekers en haal meer conversies!
Download de Whitepaper SEO
Vol met handige tips en praktische uitvoerbare manieren om jouw website beter te positioneren in de zoekresultaten van Google.

Rode schoenen van Zalando
Een bekend voorbeeld zijn de remarketing display-advertenties van Zalando. Je hebt gezocht naar rode schoenen op Zalando. Je bent niet tot de aankoop overgegaan. Vervolgens verlaat je de website en gaat op zoek naar een vakantie. Terwijl je een website bezoekt met een overzicht van vakanties zie je een advertentie verschijnen met eerder door jou bekeken schoenen. Als je even later kijkt op www.nu.nl zie je wederom een advertentie van deze rode schoenen en je besluit dat ze toch wel heel leuk zijn.
Zodra je op deze advertentie klikt kom je op de bestelpagina van de rode schoenen en uit cijfers blijkt dat je deze schoenen nu wel bestelt. De conversie van deze ‘herbezoekers’ is 50% hoger. De CPC (cost per click) blijkt ook nog eens veel lager. Een zeer efficiënte manier van adverteren op alle vlakken.
Cookies
Hoe kun je deze mensen volgen en zorgen dat ze terugkeren naar jouw website? Door een Cookie Policy op jouw website in te richten kun je data verzamelen. Je weet dan wie jouw website heeft bezocht en welke pagina’s ze hebben bezocht en waar ze jouw website hebben verlaten. Deze data is zeer waardevol. Als je ervoor kunt zorgen dat deze mensen terugkeren dan is de conversie vaak vele malen hoger dan bij reguliere bezoekers. Maar hoe werkt dat dan?
Dankzij Remarketing ben je in staat om op basis van het surfgedrag van bezoekers een passende advertentie te tonen. Omdat je weet waar deze bezoekers naar hebben gekeken kun je ervoor zorgen dat de betreffende dienst en/of producten opnieuw in beeld worden gebracht. Men zal alleen klikken op de advertentie bij oprechte interesse en de kans dat deze mensen bij terugkeer op de eerder bezochte website nu wel contact opnemen of een bestelling plaatsen is veel groter gebleken.
Waar kan ik Remarketing inzetten?
Remarketing kun je binnen de zoekresultaten van Google inzetten als tekstadvertentie en in het Display Netwerk met banners. Beide mogelijkheden zullen we toelichten aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
1. Remarketing binnen de zoekmachine (RLSA)
De kans is groot dat je op onze website bent gekomen via een zoekopdracht op Google. Heb je de cookie melding gezien toen je op onze website terechtkwam? Op elke webpagina hebben wij een zogenoemde Google Tag geplaatst. Dit is een stukje code waarmee bezoekers aan een remarketinglijst worden toegevoegd. De informatie op deze lijst kun je in Google AdWords account gebruiken.
Stel jij bezoekt onze website en bekijkt de pagina ‘Wat is SEA’. Vervolgens ga je in Google toch weer op zoek gaat naar informatie aangaande SEA. Blijkbaar heb je bij ons nog niet gevonden wat je zocht. Wij hebben echter een mooie Kennismakingsactie Google AdWords waar je eerder nog niet naar hebt gekeken. Met behulp van een gepersonaliseerde advertentietekst wordt 2xCeed opnieuw bij jou in beeld gebracht. Je klikt en ontdekt deze geweldige aanbieding en neemt nu direct contact met ons op. En wat blijkt? Jouw AdWords campagne kan goedkoper!. En daar was je nu net naar op zoek. Wanneer Remarketing via een tekstadvertentie binnen Google wordt gedaan wordt dat ook wel RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) genoemd.
2. Display Remarketing
Zoals eerder genoemd kun je ook advertenties met beeld plaatsen op verschillende websites. Deze vorm heet Display advertising. Door middel van een mooie afbeelding en een duidelijke boodschap probeert men je er van te overtuigen terug te keren naar de eerder bezochte website. De zogeheten Display Remarketing is effectief als je de juiste boodschap weet over te brengen. De banner moet aantrekkelijk, relevant en grafisch goed ontworpen zijn. Dit beïnvloedt mede het effectief zijn van de Display advertenties.
Meer informatie
Wil je meer weten over Remarketing en hoe jij dit slim kunt inzetten? Neem dan direct contact op met 085 – 483 11 11 of via onderstaand contactformulier.