Website optimalisatie 2017-08-02T14:14:58+00:00

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie bestaat uit veel verschillende aspecten. Hierbij kun je denken aan het verbeteren van de (sales) funnel op de website, optimalisatie aan de hand van gegevens uit tools zoals Google Analytics of het aanpassen van de gehele website op design en user experience (UX) gebied. Kortom: website optimalisatie heeft alles te maken met het beter en gebruiksvriendelijker laten functioneren van je website met als doel om meer uit de website te halen. En dat kunnen verschillende doelen zijn; meer verkopen, meer downloads, meer bezoekers, meer lezers van de blogartikelen etc.

Website optimalisatie stappen

Het optimaliseren van je website kun je opdelen in een aantal stappen. Binnen deze stappen zitten weer allerlei sub-stappen die onderdeel zijn van de optimalisatie. Hieronder zie je uit welke hoofdstappen website optimalisatie bestaat:

  1. Breng de problemen in kaart
  2. Zoek naar de oplossingen voor de problemen
  3. Geef de oplossingen een juiste prioriteit
  4. Test de oplossingen
  5. Implementeer de oplossingen
  6. Meet en analyseer

Breng de problemen in kaart

Om je website te optimaliseren is het uiteraard noodzakelijk om de problemen in kaart te brengen. Maar aan wat voor problemen moet je denken? Dat is geheel afhankelijk van het type website, maar er zijn een hoop verschillende factoren die je hiervoor kunt analyseren. Denk aan bounceratio’s, aantal bezoekers op bepaalde pagina’s, hoe lang men gemiddeld op een pagina blijft, maar ook: hoe ziet het design eruit, is de website nog wel actueel en modern (of ouderwets), is hij mobiel wel goed te gebruiken (responsive) en werken alle functies wel naar behoren. Focus je bij het in kaart brengen van de problemen altijd op jouw business en zorg dat je daar de focus op hebt. Schakel trouwens zeker een expert in om jouw website te laten controleren op deze zaken!

Zoek naar oplossingen voor de problemen

Als je de problemen in kaart hebt gebracht dan kun je zelf meestal al een hoop oplossingen vinden. Zo kun je bijvoorbeeld vaak zelf (zeker als je website in een Content Management Systeem = CMS) gebouwd is al kleine zaken aanpassen. Dode links re-directen, knoppen die niet werken aanpassen en/of tekstuele aanpassingen kun je eenvoudig zelf doen. Uiteraard is het ook mogelijk om de zaken die je niet zelf kunt doen (vanwege kennis en/of mogelijkheid) door een expert laten beoordelen. Hierbij weet je zeker dat het uiteindelijk staat zoals het zou moeten en kan je ze zelf de focus op je bedrijf houden.

Geef de oplossingen de juiste prioriteit

Je zult begrijpen dat je al snel een aardige lijst met problemen zou kunnen hebben. Het is verstandig om deze van een juiste prioriteit  te voorzien. Ook hier geldt weer: pak de problemen die de kleinste aanpassingen nodig hebben met het grootste (positieve) effect als eerste aan. Plan grotere problemen (die door een expert gebouwd / verholpen moeten worden) goed en zorg dat de doorlooptijd niet te lang is. Hierbij is het verstandig om een expert in de arm te nemen. Deze denkt met je mee, kijkt waar de snelste klap gemaakt kan worden en voert dit voor jou uit.

Test de oplossingen

Zomaar iets aanpassen en live zetten is soms geen verstandige keuze. Wij blijven erop hameren: test altijd de aanpassingen de je hebt gedaan. Je wilt er niet aan denken dat de tekstuele aanpassing op de bestelknop ineens de link erachter heeft verwijderd waardoor je vervolgens veel verkeer / traffic en dus kopers misloopt. Zeker grotere aanpassingen in de user experience (UX) of (sales) funnel moet je volledig doortesten. Is de test geslaagd?

Implementeer de oplossingen

 Zorg dat je de oplossingen die je hebt gevonden, getest en goed bevonden hebt op de juiste manier worden geïmplementeerd. Hierbij is het aan te raden om deze implementatie te doen als er het minst verkeer op de website is. Dit kun je eenvoudig controleren in bijvoorbeeld Google Analytics. Zodra je de aanpassing hebt doorgevoerd raden wij je aan om het nogmaals te testen. Soms wijkt een live omgeving nu eenmaal af van de testomgeving.

TIP: noteer de aanpassingen ook in je agenda! Waarom?

Meet en analyseer

Uiteraard wil je na het doorvoeren van de aanpassingen weten wat de effecten zijn. Om deze reden is het makkelijk om terug te kunnen kijken in je agenda zodat je de analyse goed kunt uitvoeren. Probeer hierbij niet na 1 dag al een conclusie te trekken, het is belangrijk dat je een representatief vergelijk kunt maken van de voor- en nasituatie. Zie je positieve veranderingen? Dan heb je het goed gedaan en kun je de lat nog wat hoger leggen (stop dus niet na 1 ronde). Heb je negatieve resultaten? Dan heb je wellicht niet de juiste pijnpunten aangepast, of heb je de (sales) funnel wellicht niet helder genoeg gemaakt. Ga weer (met de expert) om de tafel en kijk wat de nieuwe aanpassingen kunnen zijn!

Nieuwe website

Soms komt het voor dat de aanpassingen die gedaan moeten worden dermate ingrijpend zijn dat een nieuwe website een betere optie is. Bijvoorbeeld als de website niet mobiel vriendelijk (responsive) is, of als er allerlei zaken zijn die niet meer voldoen aan de huidige standaarden. Het is dan aan te raden om goed te kijken wat de beste keuzes zijn, uiteraard kunnen wij helpen met dat advies. Maar ook de keuze om zelf eigenaar van de website te zijn (wat nog veelal niet zo is) of de mogelijkheid om zelf content toe te voegen door bijvoorbeeld bloggen zou een reden kunnen zijn om over te stappen naar een geheel nieuwe website.

Wil jij meer weten hoe wij jou kunnen helpen met het optimaliseren van jouw website? Of zou je graag willen zien welke klanten  wij met een geheel nieuwe website hebben geholpen en hoe dat eruit ziet? Neem dan contact met ons op via websiteoptimalisatie@2xceed.nl of via 020 – 757 0800.

Tevens kan je door onderstaande formulier ook je vraag stellen, wij beantwoorden deze direct!