Website-optimalisatie?

Wat is ?

Bij website-optimalisatie spelen veel verschillende aspecten een belangrijke rol. Zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de (sales) funnel op de website. Denk aan aanpassingen van de site op basis van gegevens uit tools zoals Google Analytics. Ook kan het gaan om optimalisatie van je content, zodat je via SEO beter vindbaar bent in zoekmachines. Het aanpassen van de gehele website op het gebied van design en user experience (UX) is ook een vorm van optimalisatie van de website. Kortom: website-optimalisatie heeft alles te maken met het beter en gebruiksvriendelijker laten functioneren van je website. Doel daarvan is: méér uit jouw website halen. Of het je nu gaat om meer verkopen, meer downloads, meer bezoekers en volgers, meer abonnees, meer lezers van je blogartikelen etc.

Optimalisatie brengt je altijd meer klanten of conversies. Gegarandeerd!

Website-optimalisatie stappen

Het optimaliseren van je website kun je opdelen in een aantal stappen. We zetten ze voor je op een rijtje. Hieronder werken we ze verder uit.
  • Breng de verbeteringen in kaart
  • Zoek naar passende oplossingen
  • Geef de oplossingen een juiste prioriteit
  • Test de oplossingen
  • Implementeer de oplossingen
  • Meet en analyseer

Onze specialisten

Floris van Dinteren

Webdeveloper & UX 

Jolien ten Brinke

Content & Social Media

Breng de verbeteringen in kaart

Wanneer het noodzakelijk is je website te optimaliseren, dan is er dus ruimte voor verbetering. Waar kun je aan denken? Het gaat bijvoorbeeld om de bounce rate: het aantal bezoekers dat je website direct na aankomst weer verlaat. Welke pagina’s halen hoge bounce rates, en is dit te verklaren of verbeteren? Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op een pagina? Hoe langer zij blijven, hoe hoger de waardering is die Google je site geeft.

Bekijk ook: hoe ziet jouw webdesign eruit? Is de website nog steeds actueel, of is de look and feel ouderwets geworden. Is je website responsive – en dus ook mobiel goed te gebruiken? En werkt alle functionaliteit naar behoren? Kun je ondersteuning in deze fase gebruiken en een frisse blik op jouw website? Wij helpen je graag bij het inventariseren van verbeterpunten voor je website.

Zoek naar passende oplossingen

Wanneer alle verbeterpunten in kaart zijn gebracht, dan ligt de aanpak daarvan meestal voor de hand. Zeker wanneer je website gemaakt is in een content management systeem (CMS). Dode links kun je vervangen of re-directen, knoppen die niet werken kun je aanpassen en ook tekstuele aanpassingen kun je eenvoudig zelf doen. Zijn er zaken die je liever niet zelf oppakt, dan staat 2xCeed voor je klaar. Wij optimaliseren dagelijks websites. Zo weet je dat het vakkundig gebeurt houd je zelf de focus op je eigen bedrijf.

Geef de oplossingen de juiste prioriteit

Verouderde websites geven vaak al snel een flinke lijst met verbeterpunten. Geef hierbij eerst aandacht aan het laaghangend fruit. Problemen die de kleinste aanpassingen nodig hebben met het grootste (positieve) effect. Voor meer omvangrijke verbeterpunten heb je mogelijk professionele ondersteuning nodig. 2xCeed werkt met specialisten die met jou meedenken over oplossingen, waarmee je website binnen korte tijd weer goed op de rit staat.

Test de oplossingen

Zomaar iets aanpassen en live zetten is vaak geen verstandige keuze. Wij blijven erop hameren: test altijd de aanpassingen die je hebt gedaan. Je wilt er niet aan denken dat de tekstuele aanpassing op de bestelknop ineens de link erachter heeft verwijderd waardoor je vervolgens veel verkeer of traffic naar je site afremt en dus kopers misloopt. Zeker grotere aanpassingen in de user experience (UX) of (sales) funnel moet je volledig doortesten. De specialisten van 2xCeed weten daar alles van en helpen je graag.

Implementeer de oplossingen

Zorg dat jouw oplossingen op de juiste manier worden geïmplementeerd. Wij kiezen er doorgaans voor deze implementatie te doen wanneer de minste bezoekersaantallen op de website te vinden zijn. Dit tijdstip kun je eenvoudig controleren via bijvoorbeeld Google Analytics. Zodra je de aanpassing hebt doorgevoerd, raden wij je aan dat nogmaals te testen. Soms wijkt een live omgeving nu eenmaal af van de testomgeving.

TIP: noteer de aanpassingen ook in je agenda! Waarom?

Meet en analyseer je resultaten

Na het doorvoeren van de aanpassingen wil je weten wat de effecten zijn. Hiervoor is het handig in je agenda te zien wat je wanneer hebt aangepast. Zo kun je je analyse goed uitvoeren. Probeer niet na één dag al een conclusie te trekken. Maak een representatieve vergelijking tussen de situatie voor en na de optimalisatie van je website. Zie je positieve veranderingen? Dan heb je het goed gedaan en kun je de lat nog wat hoger leggen (stop dus niet na één ronde). Zijn je resultaten gelijk gebleven of zelfs verslechterd? Dan heb je wellicht niet de juiste pijnpunten aangepakt. Of je de (sales) funnel is niet helder genoeg. Ga weer (met de expert) om tafel en kijk wat de nieuwe aanpassingen kunnen zijn!

Nieuwe website bouwen

Soms zijn de noodzakelijke aanpassingen zó ingrijpend, dat een nieuwe website bouwen een betere optie is. Bijvoorbeeld als de website niet mobiel vriendelijk (responsive) is. Of wanneer de website niet langer voldoet aan de huidige standaarden. Ook de wens om zelf eigenaar van een website te zijn (wat voor sommige bedrijven nog niet zo is) of de mogelijkheid om zelf content toe te voegen kunnen redenen zijn om over te stappen naar een geheel nieuwe website.

Meer weten over website-optimalisatie?

Wil jij weten hoe 2xCeed jou kan helpen met het optimaliseren van jouw website? Of heb je vragen over de vernieuwde websites in ons portfolio? Neem dan contact met ons op via websiteoptimalisatie@2xceed.nl of via 085 – 483 11 11.

Neem contact met ons op