Facebook bedrijfspagina succesvol inzetten

Facebook bedrijfspagina succesvol inzetten

Facebook gaat posts van bedrijven beperken in de tijdlijn van haar gebruikers. Dat maakt het lastiger voor bedrijven om de doelgroep te bereiken en te laten reageren op posts van een Facebook bedrijfspagina. We worden volop gebeld door bedrijven die zich afvragen wat dit voor hen gaat betekenen.

Facebook is bedoeld om mensen dichter bij elkaar te brengen en relaties op te bouwen. Een van de manieren waarop Facebook dit doet is door mensen relevante berichten te tonen facebook-vrienden op de tijdlijn. De komende maanden zullen er updates worden uitgevoerd in de rangschikking van deze berichten. Zo krijgen gebruikers meer mogelijkheden om te communiceren met vrienden. Facebook heeft dit zelf bekend gemaakt op 18 januari 2018.

Welke updates Facebook?

We gebruiken o.a. statistieken om te hoeveel mensen reageren op, opmerkingen plaatsen of berichten delen om in te schatten of een Facebook campagne succesvol wordt ingezet.

Door de updates geeft Facebook prioriteit aan berichten die conversaties en relevante interacties tussen gebruikers veroorzaakt. Om dit efficiënter te kunnen doen zal Facebook gaan bepalen/voorspellen met welke berichten je mogelijk contact wilt opnemen met vrienden. Deze berichten zullen hoger worden weergeven op de Facebook tijdlijn. Je kunt hier denken aan berichten die een discussie in de comments en berichten aanjaagt. Een bericht dat je wellicht wilt delen en waar je op reageert. Dit kan van alles zijn – een bericht van een Facebook-vriend die advies zoekt, een vriend die om reviews voor een reis vraagt ​​of een nieuwsartikel of video die veel discussie oproept. Er zijn veel verschillende voorbeelden te bedenken. Je weet er zelf vermoedelijk ook wel een paar.

Facebook geeft ook prioriteit aan berichten van vrienden over openbare inhoud, zolang het maar relevantie heeft.

Wat betekent dit voor een Facebook bedrijfspagina?

Omdat de ruimte in een Nieuwsfeed (tijdlijn)  beperkt is, zullen posts van vrienden die interactie veroorzaken voorrang krijgen op openbare inhoud. Dit geldt dus met name voor posts, inclusief video’s en andere berichten, van uitgevers of bedrijven.

Door deze updates kunnen bedrijfspagina’s gaan merken dat het bereik, de weergavetijd en het aantal clicks zal afnemen. De impact zal variëren per pagina en is afhankelijk van verschillende factoren zoals het type bericht en de manier Facebook gebruikers daarmee omgaan. Bedrijfspagina’s die berichten maken waar mensen (meestal) niet op reageren of commentaar op geven, zullen dit het meest ervaren. Facebook bedrijfspagina’s waarbij de berichten draaien om interactie tussen vrienden tot stand te brengen zullen er minder last van hebben.

Zie je nog wel bedrijfspagina’s die je volgt op de tijdlijn?

Ja zeker. Volgers, die meer berichten van de bedrijfspagina’s die ze volgen willen zien, kunnen dit instellen in voorkeuren kiezen om ervoor te zorgen dat ze met voorrang berichten van hun favoriete bedrijfspagina’s zien.

Hoe stel je Facebook voorkeuren in?

Mobile: rechtsonderaan jouw scherm in de Facebook app zie je een menuknop (drie blauwe streepjes) waar je op kunt klikken. Scrool naar beneden naar instellingen (engels: preferences) klik daar op en er verschijnt een pop-up en daar zie je  zie je ‘voorkeuren voor nieuwoverzicht’ (engels ingestelde pagina’s: See First in News Feed Preferences). ‘voorkeuren voor nieuwoverzicht’ (engels ingestelde pagina’s: See First in News Feed Preferences). Geef hier aan van wie je het eerst berichten wilt zien. Dit kunnen dus ook bedrijfspagina’s zijn.

Desktop: rechtsbovenaan jouw Facebook pagina tref je een pijltje dat je kunt open klikken. Er verschijnt een overzicht en bijna onderaan zie je ‘voorkeuren voor nieuwoverzicht’ (engels ingestelde pagina’s: See First in News Feed Preferences). Net als hierboven aangegeven geef je hier aan van wie je het eerst berichten wilt zien. Dus ook bedrijfspagina’s.

Instellingen Facebook bedrijfspagina aanpassen - 2xCeed        Instellen volgorde Facebook tijdlijn - 2xCeed

Welke posts worden hoger weergegeven het nieuwsoverzicht?

Zoals eerder gezegd zullen dat Facebook berichten zijn die een gesprek tussen mensen op gang brengen. Zij zullen hoger worden weergegeven in de nieuwsfeed. Een goed voorbeeld zijn de ‘live video’s’. Deze leiden vaak tot discussies op Facebook. Live video’s ontvangen gemiddeld zes keer zoveel interacties als gewone video’s. Veel videomakers die video’s op Facebook plaatsen proberen een discussie los te krijgen onder hun volgers. Net als berichten van beroemdheden. In Facebook-groepen werken mensen vaak met algemenere content. Lokale bedrijven maken verbinding met hun omgeving door relevante updates te plaatsen en evenementen aan te maken. Actueel nieuws kan ook helpen bij het starten van gesprekken over belangrijke kwesties.

Het gebruik van ‘engagement-aas’ om mensen te laten reageren op berichten is geen zinvolle interactie. Facebook zal deze berichten dan ook minder waarde toekennen op de tijdlijn.

Betekent dit dat bedrijfspagina-berichten van de tijdlijn verdwijnen?

Nee, gelukkig niet. Facebook bedrijfspagina-posts worden nog steeds weergegeven in de nieuwsfeed, hoewel het er mogelijk minder zijn. Dit maakt het nog belangrijker er echt over na te denken. nadenken of je waarde hebt voor de Facebook gebruikers en met name jouw volgers. Hoe relevant ben je en is dit wel jouw kanaal?

Facebook zegt hier zelf het volgende over: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ worden het belangrijkst. Vrij vertaald betekent dit: ‘Posts die gesprekken uitlokken en zinvolle interacties tussen mensen teweeg brengen zullen nog steeds waarde behouden.’

Facebook adverteren

Waarom gebeurt dit nu allemaal? Facebook wil uiteraard ook geld verdienen. Dus ga je een post tegen betaling aanjagen, het zogeheten boosten van een post, dan zal jouw post nog wel steeds op de tijdlijn van jouw volgers verschijnen. Tot nu toe was het zo dat betaalde posts het succesvolst waren als ze veel interactie kregen of door een organisch succesvolle post te boosten. Het is dus wel aannemelijk dat er ook na de updates een soortgelijke weging zal zijn. Maar belangrijk is wel om dit goed in de gaten te houden.

Hoe maak je posts dan wel zichtbaar?

Het zal dan wel lastiger worden om organisch een groot bereik te realiseren, maar er zijn nog wel manieren om daar invloed op uit te oefenen. We lichten dit gerichter toe.

  • Plaats aansprekende en deelbare content op Facebook

Wil je dat jouw posts organisch op de tijdlijn van jouw volgers blijven verschijnen? Dan zul je rekening moeten houden met wat Facebook belangrijk acht. Het lijkt erop dat Facebook teruggaat naar het oorspronkelijk idee. Een kanaal zijn waar je in contact en op de hoogte blijft van het leven van je vrienden. Een persoonlijke relevante tijdlijn. Daar hoort ook persoonlijke content bij. Content die jouw volgers dusdanig waardevol en relevant vinden dat zij het actief willen delen met vrienden. Want gedeelde content binnen persoonlijke netwerken komt nog wel hoog op de tijdlijn.

Content creatie social media

Welke content spreekt aan om te delen? Content waarin je je herkent en waar je waarde aan hecht bijvoorbeeld. Content waar je blij van wordt en waar je anderen in wilt betrekken. Kortom content die écht waarde toevoegt. 2xCeed helpt bedrijven met hun identiteit en aanwezigheid op social mediakanalen. Wij creëren content, bepalen samen met de klant de strategie, snappen social selling en inspireren. Neem nu contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking en inspirerende sessie.

Door |2018-07-13T16:10:16+00:0021 februari 2018|

Over de schrijver:

Moeilijke onderwerpen eenvoudig uitleggen en ervoor zorgen dat Online Advertising toegankelijk is voor iedereen. Dat is mede de reden geweest dat Martine Kruyning, mede-oprichter van 2xCeed, is begonnen met bloggen. Heb je vragen naar aanleiding van een blog of wil je verder praten dan horen we dat graag!

Laat een reactie achter