Te veel partijen maken misbruik van de Alt tag. Middels het volstoppen met zoekwoorden hopen ze hoger in de zoekresultaten te komen.
In tegendeel tot wat men vaak denkt worden Alt tags niet gebruikt door zoekmachines om de relevantie van jouw webpagina te bepalen. In dat opzicht hoort de Alt tag in het lijstje van de meta keyword tag.
Te veel partijen maken misbruik van de Alt tag. Middels het volstoppen met zoekwoorden hopen ze hoger in de zoekresultaten te komen. Hoewel deze gedachte oorspronkelijk logisch is, werkt het niet als het wordt misbruikt. Wat wel logisch is, is het gebruik van relevante afbeeldingen die een toegevoegde waarde hebben. Echt relevant zijn. Uiteraard moet dat het uitgangspunt zijn.
Als iedereen de Alt tag naar waarheid invult wordt het pas interessant. Het zou dan een goed middel kunnen zijn om de relevantie van de pagina te meten. Toch gebeurt dat nu veelal niet. Werk aan de winkel dus.
Alt tag gebruiken belangrijk
Het kan indirect invloed op de ranking in zoekmachines hebben. Omdat je gebruiksvriendelijker bezig bent. De afbeeldingen worden namelijk beter vindbaar in Google afbeeldingen search. Een veel gebruikte optie in Google. Vervolgens kan dat weer leiden tot meer bezoekers. Ook wordt de tekst begrijpelijker voor de personen die de afbeeldingen niet (kunnen) zien.
Belangrijk is wel dat je het gebruikt zoals het zou moeten. Verschillende redenen zijn te benoemen:
- Wanneer de afbeeldingen niet worden geladen. Helaas komt dit vrij veel voor.
- Voor degene die de content laten oplezen door een programma.
- Om Google aan te geven wat voor afbeelding je laat zien. Uiteraard heeft Google geen ogen
Regelmatig passen zoekmachines de algoritmes aan om beter aan de behoefte te doen van gebruikers. Let wel op! Wanneer je de Alt tag puur optimaliseert voor zoekmachines in plaats van potentiële bezoekers, loop je altijd één stap achter.
Optimaliseer Alt tag voor gebruikers
Neem dit ook mee bij het invullen voor de Alt tag. Het gaat er niet wat ene zoekmachine ziet maar of wat je laat zien echt relevant is voor de gebruiker. Alleen dan zal er actie komen.
Hoe Alt tags invullen
Vraag jezelf het volgende af. Stel je moet de afbeelding vervangen door een tekst. Dus omschrijven wat je ziet en waar het over gaat. Wat zou je er dan neerzetten? Zo dat het wel dezelfde waarde blijft houden.
Elke afbeelding heeft een doel. Als je dat doel helder hebt, kun je ook eenvoudig een relevante Alt tag verzinnen. Creëer dus een tag die het doel van de afbeelding goed beschrijft.
Voorbeeld Alt tag
Stel je hebt een pagina over een zoekwoorden analyse. Om de tekst kracht bij te zetten heb je een afbeelding met een vergrootglas. Dan is de beeldspraak met zoeken helder. Doel van de afbeelding: overbrengen dat er grondig onderzoek naar relevante keywords wordt gedaan.
Suggestie Alt tag: ‘Relevante zoekwoorden Google’, ‘relevante zoekwoorden vinden’ of ‘analyse zoekwoorden Google’
De link is dan helder, de gebruiker begrijpt het en zoekmachines ‘zien’ de relevantie. Daar gaat het dus om.
Alt-tag invullen
Op het moment dat je een afbeelding toevoegt in WordPress zie je een aantal invoervelden. Op die plek kun je details van de afbeelding toevoegen.
Alt Tekst : vul hier de beschrijving van de afbeelding in.
Vul ook het onderschrift in. Onderschriften worden vaak gelezen. Het geeft je de kans om het belangrijkste punt wat je wilt over te brengen te herhalen.
Tip: Geef afbeeldingen ook een omschrijving. Geef in 2-3 woorden weer waar de tekst over gaat.
Bijvoorbeeld: afbeelding 1.png is geen goede beschrijving. AlttagsSEO.png of Alt-tags-SEO.png is beter
Functionele alt tag
Stel je hebt een ‘call to action’ button met de tekst ‘lees meer’ naar een product/dienst. Jouw doel is geïnteresseerden doorsturen naar een landingspagina met meer informatie. Dan doe je dit als volgt:
Alt tag: ‘Meer informatie over webdesign’ of simpelweg ‘webdesign’. Creëer dus altijd een tag die de functie en/of het doel van de afbeelding beschrijft.
Vragen of hulp nodig?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel 085 – 483 11 11.