Verandering: Google Expanded Text Ads

Verandering: Google Expanded Text Ads

Google kondigt Expanded Text Ads aan

Nog niet zo lang geleden heeft Google een grote wijziging doorgevoerd binnen de zoekmachine. De rechterzijkant is als advertentieruimte verdwenen. Ook de reclame ruimten aan de boven- en onderkant van de organische zoekresultaten is hiermee veranderd. Google heeft recent ook bekend gemaakt nog één van de grootste wijzigingen in de geschiedenis van Google Adwords te gaan doorvoeren. De Expanded Text Ads. De verwachting is dat Google deze wijziging binnen enkele maanden zal uitrollen. Daardoor zullen er weer zaken gaan veranderen binnen de zoekmachine.

Wat verandert er door de Expanded Text Ads?

Één van de grootste redenen om deze wijziging door te voeren heeft wederom te maken met het mobiele gebruik van s’ werelds grootste zoekmachine. Om nog meer afstemming tussen de mobiele gebruiker en de advertenties te kunnen maken krijgen de advertenties – de naam zegt al – meer karakters. Daardoor kun je nog beter een boodschap overbrengen aan de gebruiker. Google heeft zelf al “specificaties” van de Expanded Text Ads gegeven:
  • De headline bestaat nu uit maximaal 25 karakters, dit wordt naar 30 vergroot;
  • De omschrijving heeft nu 2 x 35 karakters tot de beschikking, dit wordt 1 x 80 karakters;
  • De (weergave) URL is nu volledig handmatig te bepalen, deze zal automatisch worden opgehaald om mismatch en dus afkeuring van je advertentie te voorkomen.
De wijzigingen lijken wellicht niet noemenswaardig, maar je hebt met de nieuwe Expanded Text Ads een hoop extra ruimte voor het verwerken van een (extra!) goede CTA. Dit is mogelijk al dan niet uitgebreid met een relevant of hot keyword.

Hoe ziet de Expanded Text Ad eruit?

Zoals verteld heb je in de nieuwe variant dus meer ruimte om nog relevanter te kunnen adverteren, iets wat belangrijk is voor je kwaliteitsscore. Het biedt dus mooie kansen en mogelijkheden om goede advertenties te kunnen tonen! Hoe dat eruit ziet? Hieronder een voorbeeld van de Expanded Text Ad:

CTR stijging door wijziging?

Het zal dan ook niet vreemd in de oren klinken dat de CTR naar alle waarschijnlijkheid ook zal gaan oplopen. Er zijn al percentages genoemd met een toename van 20%, uiteraard is dat iets wat zich in de praktijk zal moeten gaan bewijzen. De verwachting is dat Google rond de zomer van 2016 deze nieuwe Expanded Text Ads zal introduceren.