Instellen
Uiteraard is het belangrijk om een Google Tag Manager (GTM) account aan te maken. Binnen dit account kan je verschillende websites (containers) aanmaken. Hierdoor heb je volledig overzicht van alle containers van jezelf (of je klanten) en kan je alles in 1 omgeving beheren.
Tags
Na het instellen van de container moet je deze uiteraard eerst nog aan je website koppelen. Dat kan op verschillende manieren, de GTM geeft je 2 stukken code die op specifieke plekken moeten worden gezet. Vraag – als je dit niet kunt – je webbouwer om hulp; als deze code niet op de juiste plaats wordt gezet dan zal de GTM niet goed functioneren.
Daarna kan je in de GTM helemaal los gaan met het instellen van tags. De meest gebruikte is uiteraard Google Analytics die alles op jouw website doormeet.
Verder kan je denken aan tags als:
- Het instellen van een Facebook meetpixel
- Het instellen van evenementen voor Google Analytics
- Hoe toevoegen van externe codes zoals SalesFeed, Hotjar of VWO (Visual Website Optimizer)
- Cross domain tracking
- Ecommerce (datalayer) instellingen
- Google AdWords (Ads) conversies
- Enzovoorts…