Hoe optimaliseer je jouw website voor Google?

Er wordt veel geschreven en gezegd over hoe je jouw website goed kunt aanpakken om aan de wensen va
zoekmachines zoals Google en Bing te voldoen. Want het is heel belangrijk dat jouw website optimaal in Google getoond wordt. Met het voldoen aan de gestelde regels kun je een positief effect hebben en een betere positie krijgen binnen de zoekmachines. Maar hoe vlieg je dat aan? En wat is dan echt belangrijk? Wij zetten een aantal punten voor je op een rijtje!

 1. De techniek

Het is belangrijk dat de techniek van de website goed is. En dat kan soms al een goede uitdaging zijn. Werk je met een CMS als WordPress dan zijn er vaak al zaken goed geregeld. Zorg dat je code klopt, dat er geen onnodige styling en (veel) javascript worden verwerkt in de code. De nieuwe standaard is HTML5 in combinatie met CSS3, maar ook “oudere” codes kunnen prima opgeschoond worden.

2. Titels, Meta beschrijvingen etc.

Zorg dat alle pagina’s op je website goed ingericht zijn. Een goede paginatitel, pagina omschrijving (meta description) zorgen voor een goede weergave in de organische zoekresultaten. Verwerk ook de juiste zoekwoorden op deze plaatsen voor het meest optimale resultaat. Zorg tevens dat plaatjes altijd voorzien zijn van een ALT-tekst  om de zoekmachines goed te laten weten waar het betreffende plaatje over gaat. Zoekmachines kunnen namelijk geen plaatjes lezen, daar moet je ze dus bij helpen!

3. https://, het nieuwe http://

Het is al weer even geleden dat onder andere Google “verplicht” heeft gesteld dat websites die gegevens verwerken en/of betalingen verrichten (webshops) via een beveiligde verbinden moeten functioneren. Dit werkt met SSL-certificaten  waardoor je website via https:// gaat in plaats van http:// (je ziet dan ook het slotje bovenin de zoekbalk) Dit wekt tevens vertrouwen op bij potentiele kopers en bezoekers.

4. Content = belangrijk

Het regelmatig toevoegen van content kan goed werken. Zeker bij de juiste zoekwoorden (zowel short- als longtale) blijft de website in beweging en zullen de zoekmachines dit bij relevantie belonen. Zorg tevens dat de content goed is opgebouwd, dat deze niet te lang of te kort is, en verwerk interne links en afbeeldingen. Zorg ook dat je bestaande content goed is geoptimaliseerd voor het beste resultaat.

5. Interne links

De interne linkstructuur van je website maakt het gemakkelijk voor bezoekers om eenvoudig & snel door je website te navigeren. Ook zoekmachines vinden dat belangrijk, zorg dus altijd voor de juiste interne verwijzingen. Plaats links in je teksten, maar ook in de zijbalken van je website om gemakkelijk naar vorige of volgende pagina’s of berichten te kunnen navigeren.

6. Externe (back)links

Verwijzingen / links van andere (externe) websites kunnen ook bijdragen om jouw website optimaal in Google te krijgen. Zorg dat de verwijzingen van relevante websites komen die samenhangen met jouw business. Hoe beter de kwaliteit van de verwijzende site, hoe meer impact het heeft. Dit wordt ook wel aangeduid als linkbuilding. Kwaliteit en relevantie zijn de sleutelwoorden, wees voorzichtig met gratis ruilen. (check die goed)

7. Verwijzingen naar jouw Social media

Je zult ongetwijfeld ook aanwezig zijn op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram etc. Ook hier zit jouw doelgroep wellicht op, een verwijzing van jouw website naar die kanalen is dus welkom. Vergeet ook omgedraaid niet (lijkt een open deur) vanaf jouw social kanalen naar je website te verwijzen, al dan niet op een aangepaste pagina. Ook dit draagt bij aan de wens om jouw website optimaal in Google te tonen.

8. Speciale (landings)pagina’s

Het kan zijn dat je graag op bepaalde zoekwoorden gevonden wilt worden, of dat je wellicht een Google AdWords campagne hebt draaien. Speciale landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn voor dit soort campagnes zijn erg relevant. Deze zijn vaak niet alleen qua content goed samengesteld, ze kunnen ook nog eens conversie verhogend werken. Daarnaast is het een prachtige manier om zaken door te meten als je bijvoorbeeld een campagne draait die op deze specifieke aangemaakte landingspagina uitkomt. En meten = weten!

9. Meten = weten

Je wilt goed in de gaten houden wat er allemaal op je website gebeurd. Dit is een bron van informatie waar je ook nog eens mee kan optimaliseren. Zorg dus dat je altijd Google Analytics en de Google Search console gekoppeld en geactiveerd hebt aan je website. Deze geven je veel inzichten en kunnen je zeker verder helpen met het optimaliseren van je website. Je ziet van alles: waar komen de bezoekers vandaan, hoe lang blijven ze op bepaalde pagina’s, waar vertrekken jouw bezoekers en nog veel meer. Bekijk dit zeker 1 x per maand. Kost niet veel tijd, maar kan je wel veel opleveren!

10. De peilstok

Ook dit lijkt een open deur, maar kijk met regelmaat naar je website en bedenk goed wat jouw bezoekers op jouw website zoeken. Vinden ze dat gemakkelijk? Zijn er te veel obstakels of afleidingen? Laat gerust je website eens door onbekende beoordelen en vraag om feedback. Je zult versteld staan wat je soms voor feedback ontvangt die je zelf niet direct hebt gezien. Net als bij een auto moet je met regelmaat de olie peilen van je website. Anders gaat hij op den duur niet lekker meer lopen en gaat hij rammelen.

Ik denk een mooi overzicht van relevante punten om jouw website optimaal te kunnen neerzetten voor zoekmachines, maar ook voor gebruikers. Dit alles zorgt voor meer bezoekers, betere vindbaarheid en uiteindelijk meer omzet!

Ook jouw website optimaal in Google?

Mocht je deze zaken allemaal niet zelf willen óf kunnen uitvoeren dan kunnen wij jou prima bij helpen. 2xCeed helpt veel ondernemers en bedrijven op onder andere dit soort gebied en weet dus goed wat de beste route is. Onze Marketeers on Demand helpen graag. Heb jij interesse of wil je vrijblijvend meer weten?

Ook jouw website optimaal in Google? Bel ons op 020 – 757 0800 of mail ons op tips@2xceed.nl

Door | 2017-06-23T14:13:54+00:00 maart 13th, 2017|blog, nieuws|0 Comments

Over de schrijver:

2xCeed | Niels van der Perk Als mede-oprichter van 2xCeed en ervaren Online Marketeer volgt Niels de ontwikkelingen op de voet. Met regelmaat legt hij ingewikkelde onderwerpen zo eenvoudig mogelijk uit.

Laat een reactie achter