Ga naar de inhoud
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Huisstijl ontwerpen

Brand Awareness - Websites ontwikkelen - Ontwerp en creatie huisstijl - Branding - Huisstijl ontwerpen | 2xCeed Marketeers on Demand

Huisstijl ontwerpen

Een huisstijl ontwerpen is bepalend voor de uitstraling van een bedrijf of product. Met een huisstijl kun je laten zien waar je voor staat. Beeld, kleur en lettertype geven een beeld weer. Dat beeld spreekt iemand wel of niet aan. Als je het goed doet kan het zelfs zo zijn dat het beeldmerk of een vorm al herkenbaar is. Denk hierbij aan de Swoosh van Nike. Ook de zeer herkenbare M van Mc Donalds is een duidelijk voorbeeld van wat een huisstijl voor je kan doen.

Een uniforme uitstraling die er professioneel uitziet: een goede huisstijl zorgt daarvoor!

Waarvoor huisstijl gebruiken

In principe valt bijna alles onder huisstijlen. Onder andere:

  • Woordmerk
    Denk maar aan het logo van Google.
  • Beeldmerk
    Het symbool dat verwijst naar de activiteiten of specifieke kenmerken van een onderneming. Duidelijk voorbeeld is de schelp van Shell.
  • Typografie
    Het lettertype dat gebruikt wordt. Hiermee kan een onderneming een bepaald element benadrukken. Zoals zakelijkheid door een lettertype als Arial. Of speelsheid door gebruik te maken van Comic Sans.
  • Kleur
    Voor kleurgebruik geldt hetzelfde als voor typografie. Met grijs straal je bijvoorbeeld zakelijkheid uit. Terwijl met veel felle kleuren speelsheid wordt uitgestraald.
  • Kenmerkende vormen
    Bijvoorbeeld de golf onder Coca-Cola. En de strepen van Adidas.
Huisstijl ontwerpen - Privacy Statement | 2xCeed Marketeers on Demand

Doordachte huisstijl ontwerpen

Voordat je met huisstijl ontwerpen aan de slag gaat is het belangrijk dat je bedenkt wat je wilt uitstralen. Ook wie je wilt aanspreken is een bepalende factor. Waar ga je de huisstijl terug laten komen. Tenslotte zorg je er dan voor dat de huisstijl toepasbaar is op de verschillende producten, digitale en communicatieoplossingen.

Huisstijl gaat digitaal

Waar voorheen een huisstijl voornamelijk offline werd gebruikt is er een extra uitdaging waar het digitaal betreft. Want offline werd bijvoorbeeld het logo gebruikt voor briefpapier, winkelpuien, op auto’s en in print advertenties. Sinds 20 jaar is het ook belangrijk dat de huisstijl geschikt is voor de diverse digitale kanalen. Op jouw website is de huisstijl bepalend. Je gebruikt jouw logo, specifieke kleuren en lettertypes passend bij jouw huisstijl. De uitdaging ligt daar wel in de diverse formaten. Een favicon, het kleine logo dat gebruikt wordt in de URL-balk, is beperkt qua opmaak. Zo is het dus handig als je daar een vierkant logo voor hebt. Veel Social Media kanalen hebben ook restricties waar het een logo betreft. Denk dus goed na over jouw logo en het eventuele bijbehorende beeldmerk. Kun je het straks goed toepassen in de diverse standaardformaten online.

Huisstijl vernieuwen

Er zijn jaarlijks ontzettend veel bedrijven die hun huisstijl aanpassen of zelfs helemaal veranderen. Veelal hebben de bedrijven in kwestie er een goede reden voor. Regelmatig zien we dat de huisstijl niet meer aansluit of verouderd is. Een sterke huisstijl ontwerpen is namelijk erg belangrijk voor de identiteit van een organisatie. Vooral als een huisstijl consistent doorgevoerd wordt, kan dit een groot effect effect hebben op de naamsbekendheid van een product en/of bedrijf.

De huisstijl tref je aan op enveloppen, visitekaartjes of briefpapier. Maar ook in advertenties, op give aways en op relatiegeschenken. Ook op websites is het consequent doorvoeren van een huisstijl steeds belangrijker. Voeg daar Social Media aan toe en je kunt jouw merk breed verspreiden. Eigenlijk op alles waar je iets op kan zetten kun je je huisstijl toepassen.

Belang huisstijl ontwerpen

  1. Het geeft richting aan in je bedrijf. Om te laten zien waar je bedrijf voor staat.
  2. Het maakt je herkenbaar. Mensen gaan je huisstijl herkennen.
  3. Goed gevoel van vertrouwen overbrengen. Als jouw huisstijl betrouwbaarheid uitstraalt zal dit als prettig worden beschouwd.
  4. Je kunt verwachting creëren. Als je alles op orde hebt, word je professioneler aangezien. Dit kan doorslaggevend zijn voor de klant om akkoord te gaan.
  5. Onderscheiden van je concurrentie. Als de concurrent geen goede huisstijl heeft of niet goed hanteert kan dit in jouw voordeel werken.

Ben jij toe aan een nieuwe huisstijl, een upgrade of wil je jouw huisstijl toepassen op alle digitale kanalen? Dan ben je bij 2xCeed aan het juiste adres. Neem nu contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Je kunt ons bellen of mailen als je vragen hebt naar aanleiding van bovenstaande informatie.