Het effect / doel is om op mobiel pagina’s razendsnel te kunnen laden.
Accelerated Mobile Pages (AMP) voor een betere gebruiksvriendelijkheid
Het is niet de eerste keer dat wij schrijven over mobiele gebruiksvriendelijkheid in combinatie met Google. In ons eerdere blog schreven wij over Google’s recente bekendmaking dat mobiele gebruiksvriendelijkheid een rol gaat spelen bij de vindbaarheid in Google.
Het laatste project van Google – genaamd AMP – is er op gericht om enerzijds de vindbaarheid te verhogen en anderzijds het mobiele surfen te versnellen en daarmee de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.
Wat is AMP?
Het is een afkorting en staat voor Accelerated Mobile Pages. Kortweg gezegd versimpeld AMP een bestaande websitepagina en zijn alle trage elementen geschrapt of verwijderd. Het is in de basis niet meer dan html uitgebreid met eigenschappen voor een betere mobiele gebruiksvriendelijkheid. Het effect / doel is om op mobiel pagina’s razendsnel te kunnen laden.
De techniek zorgt ervoor dat de kerncontent van een pagina als eerste wordt geladen. Een ander element is dat Google AMP pagina’s op de eigen servers opslaat (cached) en binnen de zoekmachine toont in een speciale carrousel boven de zoekresultaten waardoor de resultaten prominent weer worden gegeven en pagina’s gelezen kunnen worden zonder Google te verlaten.
Hoe ziet AMP eruit?
Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet kun je zien in de demo die Google beschikbaar heeft gesteld. Surf hiervoor op je mobiel naar de Demo en zoek iets op. Bovenaan de zoekresultaten zie je de carrousel. Wanneer je op een van de berichten klikt kun je het artikel direct lezen.Is AMP voor mij interessant?
Op dit moment wordt de technologie voornamelijk toegepast door nieuws en blogwebsites zoals The Washington Post, BBC en Buzzfeed. Maar ook In Nederland is het al actief en in gebruik door bijvoorbeeld het NRC Handelsblad.
Wil je er meer over weten en bekijken of het voor jouw website interessant is? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel 085 – 483 11 11.