Veel zoekopdrachten in Google zijn lokaal georiënteerd.
Rich snippets. Zegt het je iets?
Je kent ze vast wel, de (review) sterren bij een vermelding in Google, ook wel genaamd Rich Snippets. Waar komen die sterren vandaan? Hoe zorg je ervoor dat ze ook bij jou worden getoond en kun je daar überhaupt voor zorgen? Wij hebben het voor je uitgezocht.
Wat is de betekenis van de sterren in Google?
Sterren zeggen iets over jouw bedrijf, diensten en/of producten. Hoe meer er gevuld zijn, des te meer tevreden zijn jouw klanten. Naast de sterren in de zoekresultaten van Google tref je ze ook aan bij andere diensten van Google zoals Google Maps en Google Shopping. De ene ster is de andere niet! Daar zit verschil in. Uiteindelijk komt de betekenis wel overeen.
De sterren zijn een beoordeling uitgedrukt in een cijfer, bijvoorbeeld op een schaal van 0 tot 5. Een beoordeling van 3 op een schaal van 5 zet Google dan ook om naar 3 sterren. Het is ook mogelijk dat je werkt met een beoordeling van 9 op een schaal van 10. Google zet dat om naar 4,5 sterren.
Sterren via Google Mijn Bedrijf
Wil je als lokaal bedrijf goed vindbaar zijn in Google, meld je dan aan bij Google Mijn Bedrijf. Je krijgt dan een lokale Google+ pagina van Google. Je kunt daar je bedrijf presenteren.
Eén van de voordelen van een lokale bedrijfspagina van Google is dat klanten er ook een recensie achter kunnen laten. De sterren zie je terug op verschillende locaties bij Google.
Sterren in lokale zoekresultaten van Google
Veel zoekopdrachten in Google zijn lokaal georiënteerd. Bijvoorbeeld ‘Loodgieter in Hilversum’. Maar ook als je algemeen zoekt op ‘loodgieter’, dan begrijpt Google dat je op zoek bent naar een loodgieter bij jou in de buurt, en wordt het automatisch een lokale zoekopdracht. Fijn dat je relevante zoekresultaten getoond krijgt zonder dat je exact hoeft te weten hoe te zoeken.
Nog een ander voorbeeld. Stel je bent op zoek naar een ‘Restaurant in Laren’. Bovenaan de resultaten wordt Restaurant Loetje getoond. Als je daar dan vervolgens op klikt zie je:
Deze beoordeling is gebaseerd op Google-recensies. Dezelfde beoordelingen van de Google-recensies zie je ook als je een bedrijf zoekt in Google Maps. Dit geeft een duidelijk beeld, het resultaat is relevant en op basis van de beoordelingen heb ik direct een beeld/verwachting bij dit restaurant. Zoals je kunt zien hebben ook diverse andere restaurants in Laren reviews (sterren) die getoond worden.
Sterren in de geoptimaliseerde Google resultaten
De beoordelingen van Google Mijn Bedrijf kunnen ook zichtbaar worden in de geoptimaliseerde resultaten. Het helpt als je je lokale Google+ pagina koppelt aan jouw website, zodat Google aan de rechterkant je bedrijf kan uitlichten bij relevante zoekopdrachten.
Sterren via onafhankelijke review-websites
Er zijn er diverse onafhankelijke websites die ervaringen van klanten over bedrijven en webshops verzamelen. Je kunt zo’n onafhankelijke review-website inschakelen om ook klantbeoordelingen over jouw diensten/producten te verzamelen. Door middel van o.a. een widget kun je de uitkomsten tonen op jouw website en bezoekers deelgenoot maken van de ervaringen van jouw klanten. Ook deze reviews kunnen in Google getoond worden.
Sterren in Google Adwords advertenties
In de Adwords campagne kan Google ook sterren tonen. Deze sterren zijn een weergave van alle reviews die Google aantreft op onafhankelijke review-websites. Je kunt hier meer over vinden op de supportpagina verkopersbeoordelingen weergeven bij uw advertenties. Hier kun je ook zien welke onafhankelijke review-websites Google gebruikt voor deze sterren!
Naast Adwords is ook Google Shopping één van de commerciële diensten van Google. Je betaalt aan Google om je producten te tonen in het Google Shopping platform. Van een bedrijf dat géén producten verkoopt en ook niet adverteert via Google Shopping, worden de onafhankelijke reviews toch ook verzameld door Google Shopping! Ik zal het uitleggen door middel van het volgende voorbeeld.
Wij werken voor een Cosmetische kliniek die adverteert met Google Adwords. Zij verkopen geen producten maar diensten. De patiënten kunnen met reviews aangeven wat ze van de dienstverlening vinden, waardoor de sterren in hun Google Adwords advertentie zichtbaar (kunnen) worden. Ze adverteren dus niet op Google Shopping en toch verzamelt Google Shopping deze onafhankelijke reviews om die sterren te kunnen tonen in de AdWords advertentie. Zo kan het zijn dat ook bedrijven die niets met Google Shopping van doen hebben, toch via de link (klikken op het woord ‘beoordeling’), een overzichtspagina met onafhankelijke recensies heeft op Google Shopping.
Rich Snippets in Google Shopping
Bezoekers zoeken/shoppen naar producten in Google Shopping. Zo kun je er bijvoorbeeld televisies vinden. De televisies wordt aangeboden door verschillende aanbieders. Op de productpagina, in Google Shopping, kun je die aanbieders vergelijken en bepalen waar je de televisie wilt kopen. Eén van de factoren waar bezoekers de keuze op baseren is de onafhankelijke review, die door Google ook in dit overzicht visueel wordt weergegeven middels sterren. Belangrijk is wel dat je voldoende reviews hebt!
Als je nog niet voldoende reviews hebt dan staat er ‘geen beoordeling’ of ‘7 beoordelingen’. In dat laatste geval ziet de klant dus niet direct hoe klanten over je denken! Voor meer informatie zie het support artikel verkopersbeoordelingen in Google Shopping.
Rich snippets helpen om je te onderscheiden in de zoekresultaten van Google. Je krijgt door die sterren een goede indruk wat iemand vindt van de dienstverlening. Je onderscheiden kun je doen door zelf uit te stralen waar je goed in bent maar als anderen het over je zeggen dan werkt dat veel beter.
Wil je Rich Snippets toevoegen aan jouw campagnes en kunnen wij je daar mee helpen. Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel 085 – 483 11 11.