Je krijgt geen straf van Google wanneer er duplicate content wordt aangetroffen, maar Google indexeert het dubbele resultaat niet of nauwelijks.
Met regelmaat krijgen wij vragen over de terminologie die wordt gebruikt bij online marketing. Een mooi voorbeeld is een canonical tag. Wat is dat precies? We leggen het graag uit.
Primaire URL middels canonical tag
Een canonical tag vertelt zoekmachines wat de primaire URL van een pagina is. Google streeft er altijd naar de meest kwalitatieve resultaten aan gebruikers te tonen en filtert op voorhand alle dubbele resultaten. Dit noemen we ook wel duplicate content. Bij duplicate content bepaalt de zoekmachine dus welke wordt getoond en het dus het meest relevant is.
Google penalty duplicate content
Er gaan verschillende verhalen rond over het risico van duplicate content. Een goed voorbeeld is de duplicate content penalty. Het is namelijk niet echt een penalty. Je krijgt geen straf van Google wanneer er duplicate content wordt aangetroffen, maar Google indexeert het dubbele resultaat niet of nauwelijks. En dat is natuurlijk wel vervelend.
Stel er zijn 2 URL’s voor 1 pagina. Dit heeft vaak als gevolg dat beide pagina’s inkomende links vergaren en bovendien populariteit opbouwen. Dit kan op zich een logische verklaring hebben. Hoe ga je hier dan mee om?
Meerdere URL’s voor duplicate content
Op het moment dat een website meerdere URL’s heeft met gelijke content en het is, op basis van gebruiksvriendelijkheid, niet logisch om deze te redirecten, dan is het raadzaam om via een canonical tag aan te geven wat de primaire URL van de betreffende pagina is. Hiermee geef je helder aan dat het duplicate content betreft. Voor Google is het nu ook duidelijk welke pagina geïndexeerd dient te worden.
Kunnen we je hiermee helpen? Kan het zijn dat er duplicate content aanwezig is in jouw website? Wil je beter geïndexeerd worden in Google? Neem dan vooral contact met ons op.