Kies de voor jou meest belangrijke zoekwoorden waar je goed op denkt te scoren en ranken.
Zoekwoordonderzoek doen is een belangrijk onderdeel van jouw SEO-strategie. Wil je hoger ranken met je website in Google, dan zul je zeker tijd moeten investeren in het vinden van de juiste keywords. De meeste ondernemers zijn niet bekend met zoekwoordonderzoek en zitten niet te wachten op nog meer tijdrovende klussen. Daarom leggen we je in dit artikel uit hoe je in vier simpele stappen binnen 30 minuten een goed zoekwoordonderzoek kunt doen.
1. Lijst van 100 zoekwoorden opstellen [5 minuten]
Je hoeft geen SEO-specialist te zijn om een zoekwoorden onderzoek te doen. Open Excel en noteer alle zoekwoorden waarvan je denkt dat jouw potentiele klanten ze gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten en/of dienstverlening. Daarnaast maak je gebruik van een zoekwoordentool. De keywordtool Ubersuggest is een betrouwbare en gratis keyword research tool. Je voegt de extensie eenvoudig toe aan Google Chrome en kunt direct aan de slag. Vul in de zoekbalk op de homepagina een algemeen zoekwoord in. Vervolgens krijg je een uitgebreide lijst met mogelijke relevante zoekwoorden. Voeg de woorden, waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn, toe aan jouw Excel overzicht.
Een andere manier om keywords te vinden is met behulp van Google Suggest. Typ een woord in Google en druk niet op enter. Google vult jouw zoekwoord nu automatisch aan met suggesties. Hier staan vaak woorden tussen die je kunt gebruiken als zoekwoord. Wanneer je in Google een woord typt en zoekt zoals je gewend bent (klik nu dus wel op enter) dan vind je onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten. Ook hier kunnen hele goede zoekwoorden tussen staan.
Kopieer deze keywords in jouw Excel-bestand en zo heb je al je eerste lijst van relevante zoekwoorden. Wees kritisch maar besteed ook niet te veel tijd aan het maken van deze lijst. Een minuut of vijf is genoeg. Later ga je deze lijst verder finetunen.
2. Onderzoek het zoekvolume en de moeilijkheid van je zoekwoorden [10 minuten]
Om te voorkomen dat je veel tijd kwijt bent aan het maken van content voor zoekwoorden waar:
- de concurrentie te groot is
- het zoekvolume te laag is
- de intentie niet overeenkomt
Is het belangrijk te onderzoeken welk zoekvolume er op de zoekwoorden zit. Je kunt het zoekvolume makkelijk onderzoeken met de eerdergenoemde tool Ubersuggest of met bijvoorbeeld Google zoekwoordplanner. Aangezien we bij de eerste stap Ubersuggest gebruikten, doen we dat nu weer. Vul het zoekwoord in en je krijgt een overzicht te zien van het zoekvolume, de cost-per-click (CPC -gemiddelde prijs bij adverteren in Google) en de mate van concurrentie op dit zoekwoord.
De moeilijkheidsscore loopt tot 100. Hierbij wordt een score als volgt geïnterpreteerd:
- 20-35 gezien als laag
- 36-50 gemiddeld
- 51-56 is moeilijk
- 66-80 is ontzettend moeilijk
Of het zin heeft om de competitie aan te gaan ligt ook aan jouw pagina autoriteit. Een website met een hoge pagina autoriteit wint het sneller van een website met een lagere pagina autoriteit.
Zoek je bijvoorbeeld op ‘online marketing’, dan zie je dat er gemiddeld 5.400 keer per maand op die zoekwoordcombinatie wordt gezocht. Klik je vervolgens op zoekresultaten, dan krijg je de websites te zien die content hebben met de zoekwoorden combinatie die je hebt ingevuld en hun pagina autoriteit.
Van de lijst met zoekwoorden uit stap 1, maak je aan de hand van het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad een lijst van zo’n 20-30 keywords. Verwijder de andere keywords niet, laat ze gewoon onderaan jouw lijst staan. Je kunt deze woorden eventueel op een later moment nog verder onderzoeken.
3. Bekijk wat je concurrenten doen [10 minuten]
Het is altijd goed om te weten wat jouw concurrenten doen. Ook met betrekking tot de zoekwoorden. Bekijk jouw lijst met zoekwoorden en kijk welke websites al content hebben gecreëerd met dezelfde keywords. Je kunt ook hiervoor weer dezelfde tool gebruiken van Ubersuggest. Je krijgt de pagina’s te zien die ranken met het door jou ingevulde zoekwoord.
Bekijk deze website en let goed op waar het zoekwoord gebruikt wordt. In de URL? In de headers en in de metatekst? Afhankelijk van de Pagina Autoriteit van de website kun je een redelijk goede inschatting maken of je het met dit zoekwoord kunt ‘winnen’ van je concurrenten. Of dat je beter content kunt creëren met een ander zoekwoord.
4. Maak een definitieve lijst van 5-10 zoekwoorden [5 minuten]
Het doel van zoekwoordenonderzoek doen, is om uiteindelijk een short list te hebben van zo’n 5-10 zoekwoorden met een hoog zoekvolume. De laatste stap is dan ook het finetunen van je lijst. Kies de voor jou meest belangrijke zoekwoorden waar je goed op denkt te scoren en ranken. Bedenk dat je voor ieder zoekwoord unieke content of een landingspagina moet maken, dus kies je keywords hierop uit.
Zo heb je binnen 30 minuten een zoekwoordonderzoek uitgevoerd. Voor de continuïteit is het wel belangrijk dat je met enige regelmaat een zoekwoorden onderzoek doet. Dit omdat zoektrends veranderen en jouw concurrenten ook niet stil blijven zitten.
Ben je benieuwd welke zoekwoorden voor jou relevant zijn of wil je het werk toch graag overlaten aan een expert? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!