Je zorgt dat Google niet te vaak tegen een 404 error aanloopt (URL / pagina niet meer aanwezig) en daardoor de URL of pagina uit de zoekresultaten laat verwijderen.
Indien je regelmatig aan websites werkt en actueel houdt dan kan het voorkomen dat je content van locatie Indien je niet de juiste stappen neemt en tijdig de juiste verwijzing instelt zal Google je opgebouwde SEO rankings niet meenemen. Gevolg? Je kunt veel traffic kwijtraken waardoor je dus helemaal onderuit keldert in de zoekresultaten. Er zijn al menig bedrijven die door aanpassing van het CMS of linkstructuur veel traffic (en dus omzet) zijn kwijtgeraakt!
Een 404 error
Nog eenvoudiger uitgelegd: Google gaat, op een gegeven moment, de website weer indexeren. Op de eens zo favoriete pagina krijgt Google nu ineens een 404 error (oftewel: hij bestaat niet meer, want je hebt de link bijvoorbeeld aangepast). Google zal deze pagina vervolgens op den duur uit de zoekresultaten laten verwijderen omdat er simpelweg niks meer staat. Vervolgens ziet Google wel jouw nieuwe pagina, alleen moet je hier weer een SEO ranking op gaan bouwen. En dat werkt heel simpel: achteraan sluiten in de rij! (dit kan dus weer een tijd gaan duren…)
Door het gebruik van een 301 redirect kun je dit voorkomen. Het werkt in feite heel simpel: je vertelt door een instelling dat URL X moet worden doorverwezen naar URL Y. Google kan dus – bij het indexeren/crawlen – eenvoudig op de nieuwe URL komen. Het voordeel is dat Google je opgebouwde ranking op de oude URL daarbij intact laat. Dat is heel belangrijk!
Waarom moet je een 301 redirect gebruiken?
Er zijn veel redenen om een 301 redirect te gebruiken. Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van een aantal vaak voorkomende zaken:
SEO optimalisatie
Je hebt alle URL’s op je website bekeken en haalt nu eindelijk die typefouten van vroeger eruit. Voorbeeld: /nieuwe-produten/ wordt /nieuwe-producten/.
Overstap naar een nieuw CMS (Content Management Systeem)
In je nieuwe CMS heb je wellicht een betere of andere opbouw van je URL’s. Waar je voorheen wellicht een URL had die eindige op &pageid=334 heb je nu een nette en SEO vriendelijke /nieuwe-producten/. Of je hebt tekens uit je URL gehaald die er voorheen wel inzaten zoals !_@ etc. (die vindt Google niet prettig)
Je krijgt een nieuwe website
Je zult zien dat bij een nieuwe website (al dan niet op het bestaande of op een nieuw domein) er altijd zaken aanpassen. Menu structuren, nieuwe pagina’s, er verdwijnen pagina’s etc.
Nieuw domein
Indien je naar een nieuw domein gaat – wellicht heb je vanuit SEO oogpunt een betere domeinnaam gevonden die beter aansluit bij jouw bedrijf en diensten – dan zullen de URL’s uiteraard wijzigen.
Nieuwe navigatiestructuur
Je gaat je websitestructuur – en dan met name de navigatie – aanpassen. Je doet door de jaren heen bepaalde diensten of activiteiten niet meer die uit het menu verdwijnen, of er zijn nieuwe producten of diensten bijgekomen die je wilt toevoegen aan het menu.
Content samenvoegen of aanpassingen
Je gaat diverse pagina’s samenvoegen (ook qua content) om de site beter en eenvoudiger te maken of je gaat zaken toevoegen of verwijderen.
Hoe behoud je dan je SEO ranking?
Door onder andere bovengenoemde aanpassingen zal je begrijpen dat de URL verdwijnt of verandert. Nu is Google heel slim in veel zaken, maar bij deze veranderingen zal je Google een handje moeten helpen om hem te laten weten dat je zaken hebt veranderd. Zoals eerder genoemd zal Google anders de oude pagina simpelweg niet meer vinden (en krijgt hij een 404 error) en zal hij deze op den duur verwijderen uit de zoekresultaten.
Welke redirects zijn er eigenlijk?
Er zijn op het gebied van redirecten een aantal verschillende mogelijkheden. Het voordeel van het inregelen van een redirect is dat als je het eenmaal hebt ingesteld het daarna altijd automatisch goed gaat. (mits je nadien uiteraard niet weer wijzigingen aan de structuur of URL’s doorvoert.)
Een redirect is eigenlijk dus niet meer dan een (tijdelijke of permanente) instelling die ervoor zorgt dat je van URL (lees: pagina) X naar URL (lees: pagina) Y gaat. Daarbij is belangrijk dat de redirects ook door Google als prettig worden ervaren!
300 redirect:
Dit is eigenlijk een achterhaalde redirect. Deze werd vroeger onder andere gebruikt bij meertalige websites. Dit beheer je tegenwoordig simpel met de canonical tag.
301 redirect:
Dit is de meest eenvoudige en vaak gebruikte. Zoals boven beschreven doet deze niks anders dan URL X naar URL Y (permanent) doorsturen. Hierbij neemt Google de opgebouwde waarde en populariteit (voor 90% tot 99%) van de oude URL mee naar de nieuwe URL.
302 en 307 redirect:
Deze kan je gebruiken om tijdelijk te redirecten. De opgebouwde waarde en populariteit van de oude URL blijft daarbij bewaard, maar deze wordt niet doorgezet naar de nieuwe (tijdelijke) URL. Deze redirects zullen in praktijk weinig gebruikt worden.
303 redirect:
Deze redirect neemt – net als de 302 en 307 redirect – niet de waarde en populariteit mee van de oude naar de naar de nieuwe URL. Deze kan gebruikt worden indien een bezoeker een interactie heeft, zoals het invullen van een formulier waarbij na verzenden een bedankt pagina wordt getoond.
Is de 301 redirect de beste keuze?
Uit het bovenstaande lijstje kun je opmaken dat de 301 redirect de beste keuze is. Voor zowel het permanent doorsturen naar de nieuwe URL als ook het meenemen van de opgebouwde waarde en populariteit van de oude URL. Je zult begrijpen dat het belangrijk is om deze redirect op het juiste moment in te regelen. Je zorgt dat Google niet te vaak tegen een 404 error aanloopt (URL / pagina niet meer aanwezig) en daardoor de URL of pagina uit de zoekresultaten laat verwijderen.
Hoe regel je een 301 redirect in?
Het inregelen van een redirect hoeft niet heel lastig te zijn. In een (bekend) CMS kun je dit vaak in de opties doen of door middel van een plugin. Heb je een website die helemaal custom build is en niet via een CMS systeem gebouwd? Dan kun je de webbouwer / webmaster uiteraard vragen om dit voor je te regelen. Tip: lever hem dan een lijst aan met de simpel overzicht: oude URL / nieuwe URL. Scheelt weer tijd en geld.
Vergeet niet: bij een ingrijpende of complete verhuizing (bijvoorbeeld naar een ander domein, of een nieuw CMS systeem) is het wel belangrijk om alle URL’s ook van een 301 redirect te voorzien. Dat kunnen er nogal een paar zijn als je een serieuze website of webshop hebt. Hierbij kun je uiteraard je huidige URL’s in kaart brengen (doe dat voordat de website uit de lucht gaat!), maar kun je ook gebruik maken van Google Analytics om te kijken welke URL’s (of pagina’s) er vaak bezocht zijn in de afgelopen periode.
Hulpmiddel in Google
Je kunt ook in Google de volgende zoekopdracht geven: site:jouwwebsite.nl. Hierbij geeft Google de resultaten van alle pagina’s (althans rond de 90%-95%) die door Google zijn geïndexeerd. Dit is wederom een handige methode om te controleren of je geen pagina’s vergeten bent, deze zijn immers door Google als belangrijk bevonden: deze wil je zeker naar de juiste (nieuwe) URL doorsturen.
Als laatste tip kan je tevens je bestaande (oude) XML sitemap uitpluizen, deze geeft je ook een actueel overzicht van je huidige pagina’s of URL’s die op je website staan.
Belangrijk: check, check, dubbelcheck!
Je wilt immers geen URL’s vergeten te redirecten! Kijk ook goed – als je de tip ter harte neemt om een helder overzicht te maken in Excel – of je geen typfouten hebt gemaakt in de nieuwe (of oude) URL zodat Google alsnog tegen een niet bestaande URL aanloopt en een 404 error terugkrijgt.
Test, test, test!
Als je dan alle redirects hebt ingesteld neem dan ook goed de tijd om de URL’s per stuk te testen. Ook hier is het opgestelde Excel overzicht handig. Je kunt ze 1 voor 1 afgaan en afvinken om te kijken of je op de nieuwe en juiste URL/pagina terecht komt. Als je deze stap ook hebt gedaan dan staan jouw redirects in ieder geval goed en kan Google zijn werk doen.
Google Search Console.
Ik ga ervanuit dat iedere eigenaar van een website of webmaster ook een Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) account heeft. Als je jouw redirects hebt ingericht kun je hier namelijk ook direct jouw website opnieuw laten crawlen (tip!). Ook kun je een nieuwe XML sitemap uploaden. Zoals je wellicht weet (of moeten weten) is het up to date houden van je XML sitemap belangrijk. Deze helpt Google om jouw website makkelijker te indexeren/crawlen.
Vergeet niet: indien de URL van de locatie waarop de XML sitemap te vinden is wijzigt, pas dit dan ook aan in de Google Search Console. Google zal dan de juiste weer makkelijk weten te vinden!
Uiteraard moet je bij een volledig nieuw domein o.a. alle instellingen in de Search Console nalopen. Ook zal je het nieuwe domein weer moeten verifiëren.
Meer weten?
Samenvattend is het instellen van een redirect dus niet zo heel moeilijk. Met een goede voorbereiding en een duidelijk (Excel) overzicht is het mogelijk om op een gestructureerde manier de redirects in te stellen. Ik blijf erop hameren; spendeer genoeg tijd aan het checken en testen van de ingestelde redirects! Je wilt immers niet dat je – zuurverdiende – SEO ranking van je URL’s niet meegenomen wordt naar de nieuwe URL’s. Dat kan je namelijk ook veel ergernis en frustratie schelen. Daarnaast heb je mogelijk veel minder organisch bezoek en wellicht een fikse achteruitgang in je inkomsten,
Wil je meer weten over redirects en hoe je dit gestructureerd aanpakt? Neem dan direct contact op het contactformulier, wij helpen je graag verder!
Belangrijk: Doe dat wel vóórdat je begint met de verhuizing of aanpassingen. We kunnen dan jouw SEO rankings op een goede manier meenemen naar je nieuwe situatie!