Wat is een Social media strategie? 2017-08-02T14:16:54+00:00

Wat is een Social Media strategie?

In een Social Media strategie beschrijf je hoe je de verschillende social media wilt inzetten en waarom. Voorbeelden van social media zijn onder andere Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Instagram en Google+.  Tevens omschrijf je in de Social Media strategie wat je doelen worden. Het is belangrijk om deze doelen vooraf goed te bepalen en deze SMART op te stellen.

Voorbeelden van social media doelen die veel gebruikt worden:

  • Facebook pagina – Het aantal pagelikes met % verhogen in x tijd
  • Website – het aantal bezoekers met % verhogen in x tijd
  • Twitter – het aantal volgers met x verhogen in x tijd
  • Google – stijging in Google zoekresultaten door gebruik van social media
  • Klanttevredenheid – x aantal interacties met klanten / consumenten in x tijd of x aantal positieve reviews tot stand brengen in x tijd

Bepalen Social Media strategie

Het bepalen van een Social Media strategie kan best uitdagend zijn, en zeker in grotere organisaties eist dat een behoorlijke discipline en moeten alle neuzen dezelfde kant op staan. Je wilt immers dat jouw bedrijf altijd op dezelfde manier in beeld komt binnen social media, daarom is het essentieel om vooraf te bepalen hoe je dit aan gaat pakken en wat je boodschap wordt.

Bepalen doelgroep Social Media strategie

Een ander belangrijk onderdeel van een goede Social Media strategy is het bepalen van de doelgroep. Jouw doelgroep kan namelijk op het ene social media kanaal veel meer aanwezig zijn dan op het andere social media kanaal en je wilt uiteraard jouw doelgroep aanspreken. Als je de doelgroep in kaart hebt gebracht dan kan je een profiel maken van wat jouw doelgroep met elkaar verbindt. Als deze informatie bekend is dan kan je deze intern bekend maken en weet iedereen binnen jouw bedrijf of organisatie op welke doelgroep jullie je gaan richten.

Bepalen boodschap Social Media strategie

Na het bepalen van de doelgroep ga je de boodschap bepalen. De boodschap is datgene waarbij jouw doelgroep meteen herkent dat jij met hun wilt communiceren / interactie zoekt. De boodschap moet dus niet te lang zijn en het liefst in ‘Jip en Janneke’-taal geschreven worden. Zorg dat de boodschap eenduidig is: herkenning is hierbij essentieel.
In het begin van deze uitleg hebben we verschillende social media kanalen opgenoemd (YouTube, Google+, Facebook), het is nu belangrijk om te gaan bepalen op welke kanalen je welke boodschap wilt gaan uitzenden. Ieder kanaal heeft zo zijn specifieke eigenschappen en mogelijkheden, je zult dus per kanaal een “andere” boodschap moeten bepalen die afgestemd is op dat kanaal. Daarbij hebben de kanalen ook allemaal een verschillende bijdrage aan jouw Social Media strategie. Het ene kanaal kan naams- of merkbekendheid als doel hebben terwijl het andere kanaal wellicht als communicatie kanaal met de consument kan dienen. Houd dus goed in de gaten welk kanaal je gebruikt voor welk doel en door middel van welke boodschap je dat doet om jouw doelgroep te benaderen.

Bepalen budgetten Social Media strategie

Het zal in jouw Social Media strategie ook voorkomen dat je met budgetten moet gaan werken. Je zult begrijpen dat je ook deze in kaart moet brengen zodat je deze kan monitoren en bijsturen in een later stadium. Wil je bijvoorbeeld op Facebook gaan adverteren met je pagina? Dan zul je daar geld voor moeten reserveren. Definieer je budgetten duidelijk (SMART) en leg deze goed vast.

Bepalen planning Social Media strategie

En dan komt het aan op een goede planning en interactie van de kanalen, ook wel community managent genoemd. Je moet goed vastleggen in de Social Media strategie met welke interval je op welk kanaal aanwezig bent (wekelijks of dagelijks?). Ook dit kan kan weer per kanaal (en dus doel van het kanaal) verschillen. Je kunt je voorstellen dat Facebook (meer) dagelijks wordt bijgehouden, terwijl een video update op YouTube welllicht met eenmaal per week volstaat. Indien je je goed aan deze planning houdt dan heb je een heel groot deel van het succes te pakken. Zoals alom bekend is bedenken op zich geen hogere wiskunde, maar is de gestructureerde uitvoering (altijd) essentieel in het slagen van je opgestelde plan, of dat nu een Social Media strategie, een SEO of SEA strategie is.

Meten is weten

Uiteindelijk kun je dan gaan meten of de doelen die je aan het begin hebt gedefinieerd ook zijn behaald. Waarschijnlijk heb je de doelen in de eerste opzet wat ambitieus ingestoken. Je zult aan de hand van de resultaten moeten gaan analyseren, interpreteren en bijstellen. Ook dit is een doorlopend traject, een goed format hiervoor is bijvoorbeeld de PDCA cirkel. (Plan, Do, Check, Act)

PDCA cirkel 2xCeed

 

 

 

 

 

Maak ook hiervoor een duidelijke planning en houd jezelf aan deze planning. Je wilt niet onnodig geld uitgeven omdat het er “even” niet van is gekomen om goed naar de resultaten en cijfers te kijken.

Social Media strategie

Kun je dit allemaal alleen? Dat is een goede vraag. Uit ervaring weet 2xCeed dat het wellicht alleen te realiseren is, maar dat je dan behoorlijk veel tijd kwijt bent die je eigenlijk – als eigenaar of verantwoordelijke – anders zou kunnen benutten. Vanuit die reden adviseren en helpen wij je graag bij het opzetten, uitvoeren en optimaliseren van jouw Social Media strategie. Zo heb jij je handen vrij voor andere zaken en zorgen wij dat alles loopt zoals het hoort: hoe makkelijk is dat!

Ben je benieuwd geworden wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op, we willen graag onze expertise met je delen en een succesvolle Social Media strategie en uitvoering voor jou neerzetten!