Wat levert Social
Selling op?
Wat levert social selling op?
Zelf hebben we bij 2xCeed ook jarenlang koude acquisitie toegepast in Sales. We haalden daar relatief goede resultaten mee, we merkten dat het bouwen van ons personal brand ons steeds makkelijker afging en bovendien meer klanten opleverde. Onze werkwijze en ervaringen delen wij ook graag met jou. In de training social selling nemen we je mee in een concreet stappenplan om ook zelf met social selling te kunnen starten.
Met social selling richt je jouw Social Media kanalen in als effectieve verkoopkanalen!
Cijfers & resultaat social selling
Hieronder duidelijke cijfers en resultaten. Hiermee wordt duidelijk dat cold calling een kostenintensief traject is. Het wordt door alle regelgeving (AVG) ook steeds lastiger. En levert het daadwerkelijk de gewenste omzet en resultaten op?
- Het kost gemiddeld €800 om een accountmanager op pad te sturen naar een acquisitiegesprek met een prospect binnen een corporate omgeving.
- Gemiddeld 3% van de prospects in de markt is, op het moment dat jij aanklopt, bereid tot een transactie.
- Stel, je benadert per maand 100 prospects? Het vele bellen, terugbellen en nog weer bellen zorgt dat je gemiddeld 80 uur per maand alleen maar bezig bent met telefoneren.
- Wist je dat 90% van de beslissingsbevoegden niet meer op cold calls en/of ongevraagd e-mails reageert.
- Maar liefst 84% van de contactpersonen op directieniveau wil zich verbinden met personen met wie ze via een Social Media platform verbonden zijn, of via een gezamenlijke connectie.
Dit zijn verhelderende cijfers. Een duidelijk signaal dat als je doet wat je deed, je krijgt wat je kreeg. Toch wordt cold calling nog steeds veelvuldig ingezet. Dat horen wij vaak terug bij onze klanten en in de trainingen. Hoe goed je ook bent (geweest) in koude acquisitie, het aanpassen van je verkooptechnieken is zeer aan te raden. Want het kan slimmer, sneller en efficiënter: middels social selling.
Social Media kanalen
Klanten hebben behoefte aan veel informatie. Daar gaan ze ook zelf gericht naar op zoek. En daar gebruiken zij verschillende kanalen voor. Je kunt daarbij denken aan zoekmachines, Social Media maar ook vrienden en kennissen. Waar men met name behoefte aan heeft is oprechtheid, verbinding en menselijkheid. Bedrijven die dit omarmen en zich richten op social selling scoren opvallend beter in sales dan partijen die zich hier nog tegen verzetten. Advies: maak je bedrijf social selling-proof!
Digitalisering en social
Het inkoopproces is veranderd. 87% van de bevolking gaat tegenwoordig, voordat zij een grote aankoop doen, online en via Social Media op zoek naar diensten en producten. Dat geldt trouwens ook voor privé-aankopen. Kopers weten al veel meer van het product of de dienst dan vroeger. Ben je niet online te vinden? Dan doe je eigenlijk niet meer mee.
Wat is social selling eigenlijk?
De definitie van social selling: de kunst van klanten naar je toe laten komen. Jij staat als personal brand centraal in dit proces. Jij deelt online kennis via Social Media. Je gaat de interactie aan met jouw volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van potentiële klanten. Hiermee draai je het traditionele verkoopproces om en kun je op een warme wijze je doelgroep benaderen om bijvoorbeeld tot een afspraak te komen.
Verkopen doe je bij social selling dus vanuit jezelf, vanuit een persoonlijk profiel. Dus niet met een bedrijfsprofiel. Het gaat om het creëren van een sterk, authentiek personal brand! Mensen doen zaken met mensen. Jij maakt het verschil.
Social selling strategie
De kern van jouw social selling strategie bestaat uit focus. Jouw authentieke kracht en karakter is het belangrijkste hier in. Tot slot draait het om welke vaardigheden je bezit. Welke skills heb je in huis en kun je inzetten?
Om social selling succesvol toe te kunnen passen is het belangrijk dat je vanuit jouw karakter, jouw DNA, jouw mindset en daarnaast jouw omgeving handelt. De unieke vaardigheden die je bezit dragen bij aan dit succes.”
Bij social selling draait het allemaal om jou en je klant. Men is op zoek naar jou. Jij maakt het verschil en bent degene die alle contacten onderhoudt. Daarom is het van belang dat jij in je persoonlijke kracht staat en werkt vanuit je authenticiteit.
Stappenplan
We hebben, samen met Van Stein consultancy, een stappenplan ontwikkeld dat je kunt volgen. Dit plan kun je hier eenvoudig downloaden.
Oud versus nieuw
In de ‘oude’ situatie worden de door marketing gegenereerde leads over de schutting gegooid naar sales. Sales kiest de leads uit waarmee ze denken de deal het snelste rond te krijgen en waar de hoogste marge gehaald kan worden. Hierdoor blijft er een kaartenbak over met leads die sales negeert. En zo blijft het doorgaan. De kaartenbak met niet-opgevolgde leads blijft groeien. Waarschijnlijk zijn dit leads die meer tijd, voeding en verzorging nodig hebben om uiteindelijk ook klant te worden.
Bij social selling komt dit niet meer voor. Sales is zelf actief op zoek naar eigen prospects via social media en internet. Ze gaan zelf de connectie aan en starten het proces. Hiermee valt veel beter in te schatten welke leads meer tijd en aandacht nodig hebben. Marketing en sales werken in dit proces samen en marketing faciliteert en managet het lead nurturing proces.
Van cold calling naar hot calling
Telefoneren hoort er nog steeds bij. Een telefoontje is altijd nog persoonlijker dan een mail. Het grote verschil is wel dat, voordat je de telefoon pakt, de prospect jou al een beetje kent en jij hem ook. Er is al online vertrouwen gecreëerd en er is al interesse getoond in jouw product of dienst. Leads die je belt zijn nu warm in plaats van koud!
Voor wie is deze Masterclass interessant?
Een social selling Masterclass is interessant voor marketing- en verkoopprofessionals die merken dat het verkoopproces veranderd is. Als je wil weten hoe je op een slimme manier klanten naar je toe kunt laten komen, door het delen van kennis en het bouwen van een sterk personal brand. Maar ook als je geen marketeer of geboren verkoper bent, maar bijvoorbeeld een product of dienst aanbiedt, is deze tactiek heel geschikt.
Trainingen
Contact opnemen
Benieuwd naar de mogelijkheden, heb je een vraag of wil je een afspraak maken? Neem dan gerust contact met ons op.