Met Google Tag Manager krijg je de controle over ’tags’ op je website, zonder de noodzaak om in de code te duiken.
Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je, zoals de naam zegt, ‘Tags’ kunt toevoegen aan jouw website(s). Tags zijn in dit geval stukken code of vooraf gedefinieerde acties die Google Tag Manager aanbiedt. Zo kun je bijvoorbeeld koppelingen maken met Google Ads en Google Analytics. Maar ook de koppelingen hierin, bijvoorbeeld conversies. Deze tool wordt voornamelijk gebruikt door marketeers en webbouwers. We leggen graag uit waarom ze dit doen?
Waarom Google Tag Manager?
Google Tag Manager koppel je één keer met je website en Google Analytics, daarna heb je hier geen omkijken naar. Een gebruiksvriendelijke interface zorgt ervoor dat jij of jouw marketeer/webbouwer eenvoudig tags kan aanmaken op één platform. Geen los zwervende stukken code die op je website op verschillende plekken staan. Als je een ‘tag’ hebt aangemaakt dan kun je deze vervolgens live testen in de ‘debug’ mode van Google Tag Manager. Het is als het ware een ‘hub station’ die gekoppeld is met jouw systemen.
Hoe gebruik ik Google Tag Manager?
Als je ingelogd bent op Google Tag Manager en een account aanmaakt, krijg je na het invoeren van jouw URL een unieke code. Door deze code toe te voegen aan jouw website is Google Tag Manager gekoppeld. Je kan dit overigens controleren door de plug in: ‘’Tag Assistant Legacy’’ te gebruiken.
In Google Tag Manager zijn er 3 varianten in te stellen. Er zijn tags, triggers en variabelen. Dit is ook gelijk de volgorde van werken in Google Tag Manager. Het werkt namelijk als volgt:
• Tags: Een tag is een stukje Javascript-code dat onder specifieke voorwaarden wordt geactiveerd en informatie naar derden, zoals o.a. Google Ads, stuurt. Triggers, zoals het laden van een pagina of het klikken op een knop, activeren deze tags.
• Trigger: Een trigger bepaalt wanneer een tag moet worden geactiveerd. Dit kan gebeuren bij een paginaweergave of klik, maar ook bij gebruikersinteractie, zoals een specifieke hoeveelheid scrollen, klikken op een knop of het afspelen van een video.
• Variabelen: Variabelen bevatten informatie voor tags en triggers. Bijvoorbeeld, de Google Analytics tracking ID. Dynamische variabelen, zoals {{Page URL}}, geven automatisch relevante pagina-informatie door aan tags en triggers.
In Google Tag Manager zijn er al vooraf gefineerde Tags en Triggers wat het ‘knoeien’ met code verhelpt. Uiteraard kan je ook je eigen stukken maken.
In een notendop: Google Tag Manager vereenvoudigt jouw online aanwezigheid.
Met Google Tag Manager krijg je de controle over ’tags’ op je website, zonder de noodzaak om in de code te duiken. Het biedt marketeers en webbouwers een gestroomlijnde aanpak voor het toevoegen van stukjes code en/of acties, zoals koppelingen met Google Ads en Google Analytics. Door éénmaal de koppeling te maken met je website en Google Analytics, kun je tags beheren via een gebruiksvriendelijke interface. Geen verspreide stukken code meer op verschillende plaatsen op je website. Met de kracht van Google Tag Manager kun je efficiënter werken en je online prestaties verbeteren.
Kortom, Google Tag Manager fungeert als het centrale ‘hub station’ dat naadloos is geïntegreerd met jouw systemen, waardoor je de complexiteit van tagbeheer minimaliseert en de impact van je online aanwezigheid maximaliseert.
Google Tag Manager Instellen?
Heb je geen tijd of ben je niet helemaal zeker hoe je Google Tag Manager moet instellen voor jouw website? Geen zorgen, wij kunnen je daarbij helpen! Bij 2xCeed zijn we experts in het implementeren en configureren van Google Tag Manager om ervoor te zorgen dat je alle voordelen van deze krachtige tool benut. Neem gerust contact met ons op, en wij staan klaar om je te assisteren. Samen zorgen we ervoor dat jouw website optimaal presteert.