Ga naar de inhoud
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Search Engine
optimization (SEO) zelf doen?

26 april 2016
Banners laten maken - Banner creatie - Moodvideo - Videopitch training - Vertalingen | 2xCeed Marketeers on Demand

Linkbuilding was een feit en al snel ontstond er een complete business rondom het verkrijgen van ‘backlinks’.

Is Search Engine Optimization (SEO) iets wat je eenvoudig zelf kunt doen of is dit veel te ingewikkeld? SEO is niet moeilijk maar je moet je er wel even in verdiepen.

In een recent verleden kon je met behulp van tags, keywords en meta descriptions de positie in zoekmachines beïnvloeden. Ondernemers en marketeers gingen daar soms misbruik van maken en dus werden zoekmachines gedwongen om hun algoritmes aan te passen. Ook toen werd er weer een manier gevonden om de resultaten te beïnvloeden. Inkomende links vanaf andere websites werd belangrijk. Vooral websites met een hoge autoriteit linken met name naar waardevolle en relevante websites en content. Linkbuilding was een feit en al snel ontstond er een complete business rondom het verkrijgen van ‘backlinks’.

Misbruik van backlinks

Helaas duurde het niet lang voordat ook hiervan misbruik werd gemaakt. Deze manier van autoriteit opbouwen werd ingevuld door grote netwerken waar op grote schaal links werden uitgezet, gekocht en geruild. Relevantie was vaak ver te zoeken. Het mag duidelijk zijn dat dit niet als wenselijk werd ervaren door de zoekmachines en zelfs werd afgestraft. Wij komen dit geregeld tegen en helpen onze klanten van deze irrelevante links (en dat zijn er soms héél veel!)   af te komen door ze te verwijderen dan wel te ‘disavowen‘.

De diverse zoekmachines zijn voorzien van algoritmes met duizenden variabelen die allemaal een eigen waarde vertegenwoordigen. Online marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en verschillende pretenderen zelfs websites op de eerste positie in de organische zoekresultaten van Google te kunnen krijgen. Ze vertellen hoe zij inspelen op het algoritme en nemen veel werk uit handen. Kan dit, klopt dit? Wij weten dat dit niet het geval is.

Maar is het allemaal echt wel zo ingewikkeld? Moet je het algoritme kennen van Google om goed gevonden te worden? Nee natuurlijk niet.

Hoe kijkt Google naar SEO?

Als je naar de diverse parameters van de algoritmes kijkt, dan zie je dat ze met name gericht zijn op de ‘user experience’ van bezoekers. Denk aan de laadsnelheid, pagina interactie, waarde perceptie, relevantie etc. Ook de optimalisatie van content is belangrijk, met als doel Google te helpen bij het begrijpen van de aanwezige content. De overige factoren zijn erop gericht om in kaart te brengen hoe waardevol gebruikers de content vinden. Zorg dus te allen tijde voor relevantie. Als je dat goed doet, gaat dat zeker helpen. Maar is het genoeg? Tot op zekere hoogte wel.

Hoe werkt SEO nou echt?

Er lopen, gelukkig, echt hele goede SEO-specialisten rond die het verschil kunnen maken en je kunnen helpen, maar daar moet je dan wel voor investeren. Net als een goede accountant, verdient een goede SEO-specialist zichzelf zeker terug. Toch is het belangrijk dat je ook zelf uit de voeten kunt met optimalisatie en dat je het minimaal begrijpt. Kennis is macht. Er zijn diverse onafhankelijk platformen waar je meer informatie kunt vinden.

Heb je als ondernemer en/of marketeer echt een SEO-specialist nodig om goed te ranken in de zoekmachines? Dat hangt ervan af. SEO is nog steeds voor een heel groot deel ‘een goed opgebouwde pagina maken’. Informatie over hoe je dit moet doen is volop voorhanden op internet. Keywords, mits relevant en goed gebruikt, werken nog steeds. Wat doen wij zelf als we op een bepaald keyword gevonden willen worden? We starten met een keyword-onderzoek. Op basis van de uitkomst wordt er content geschreven. In deze content wordt rekening gehouden met een bepaalde dichtheid van keywords (overdrijf het niet) en zorg ook direct voor links naar relevante interne pagina’s op de website.

Wat is een Keyword-onderzoek?

Onlangs wilden wij ranken op 10 verschillende keywordcombinaties met betrekking tot RLSA. We gebruikten de Google zoekwoordplanner. Google geeft direct een indicatie van het zoekverkeer, zodat je weet waar het gebruik en zoekvolume zit. Gebruik deze informatie bij het schrijven van het artikel. Belangrijk is dat de woorden met genoeg/veel zoekvolume erin terugkomen. Het schijnt dat pagina’s en blogberichten met meer dan 1500 woorden veel beter ranken dan pagina’s met minder woorden. Zorg voor voldoende informatie, maak het leesbaar en interessant genoeg.

Wat is intern linken?

Schrijf één zeer uitgebreid artikel per keyword combinatie en vervolgens kun je alle kortere artikelen, die gaan over dat onderwerp, linken vanuit de content naar dit artikel. Hierdoor zorg je ervoor dat je binnen je website autoriteit geeft aan dat uitgebreide artikel. (interne linkstructuur) Het heeft niet de grootste impact, het is weinig werk en je hebt het zelf in de hand, dit in tegenstelling tot het verkrijgen van externe links naar je pagina. Daarna gaat het redelijk automatisch. De zoekmachine moet nu het werk gaan doen. Monitor de posities en als de groei stagneert, promoot het artikel dan op andere websites en blogs.

SEO behelst meer dan wat we hier hebben beschreven maar dit is wel hetgeen je eenvoudig zelf kunt doen. Als jij geen goede content hebt, kan zelfs de beste SEO-specialist zijn werk niet goed doen. Dit is dus heel belangrijk en niemand weet zo veel van jouw business als jijzelf. Een goede SEO-specialist lijkt wellicht overbodig, echter een echte, goede SEO-specialist kan zeker indrukwekkende resultaten behalen. Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over Search Engine Optimization?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel 085 – 483 11 11 voor een vrijblijvend advies of een uitgebreide kosteloze SEO- scan.

Spread the word