Ga naar de inhoud
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat is Google Search Console en
wat kan je ermee?

21 november 2023
Google kondigt Expanded Text Ads aan - Is jouw website AMP ready? - Zoekmachine marketing - Analytics | 2xCeed Marketeers on Demand

Deze tool van Google is er om je websiteprestaties vast te leggen, te rapporteren en te verbeteren. Je krijgt de gegevens over hoe jouw website presteert in Google en hoe deze scoort op verschillende vlakken.

Google Search Console is één van de belangrijkste gratis tools die Google aanbiedt om jouw website gezond te houden op meerde aspecten. Google Search Console geeft inzicht in hoe jouw website gevonden wordt, waarom de website zo gevonden wordt en hoeveel mensen hem vinden. Maar ook hoeveel mensen ergens op klikken en wat er eventueel beter ingericht kan worden, om nog beter gevonden te worden. En dan zijn we er nog niet…

Google Search Console geeft je namelijk nog meer interessante informatie over de bezoekers en jouw website.

Waarom Google Search Console?

Deze tool van Google is er om je websiteprestaties vast te leggen, te rapporteren en te verbeteren. Je krijgt de gegevens over hoe jouw website presteert in Google en hoe deze scoort op verschillende vlakken. Verder kun je instellingen inrichten om bijvoorbeeld automatische mailtjes te krijgen over foutmeldingen. Denk aan linkjes niet werken, dode pagina’s of een dubbele URL. Hierdoor ben je snel up-to-date over de laatste ontwikkelingen op jouw website.

Je kunt bovendien zien op welke zoekwoorden jij het goed doet. Wil je optimaliseren op een ander zoekwoord binnen je website? Kijk via Google Search Console hoeveel kliks en vertoningen je hebt en hoe de CTR (Click-Through-Rate) is op dat specifieke zoekwoord. Zo kun je ervoor kiezen een pagina met dat zoekwoord te optimaliseren om zo je zichtbaarheid te vergroten. Jouw keuzes worden onderbouwd met data vanuit jouw website. Iedereen met een website zou heel goed gebruik kunnen maken van Google Search Console. Hoe dit werkt?

Hoe werkt Google Search Console (basis)?

In het volgende gedeelte gaan we het hebben over hoe jij Google Search Console kunt gaan gebruiken. We gaan ervan uit dat je al een account hebt in het volgende voorbeeld. Nog geen account? Neem contact met ons op voor hulp.

Als je de pagina hebt geopend ziet het er als volgt uit:

Google Search Console figuur 1 | 2xCeed Marketeers on Demand

Hierin zie je hoeveel klikken je website per dag heeft gekregen gedurende een bepaalde periode. Je kunt hier ook met je muis overheen gaan om zo per dag de gegevens te zien. Als je vervolgens op ‘’Volledig rapport’’ klikt, krijg je het volgende te zien:

Google Search Console figuur 2 | 2xCeed Marketeers on Demand

Hier krijg je dan een overzicht te zien dat dieper ingaat gaat op elke punt. Om te beginnen het totaal aantal klikken. Dit laat zien hoeveel klikken jij hebt behaald aan de hand van de zoekwoorden die op jouw website staan in de geselecteerde periode, deze periode is bovenaan de pagina aan te passen. Daarna krijg je de vertoningen te zien. Dit houdt in hoe vaak jouw website vertoond is in Google met een zoekwoord waarop de gebruiker heeft gezocht. Als je het aantal klikken deelt door het aantal vertoningen x 100%, krijg je de CTR.

Een CTR boven de 2% wordt als goed gezien. Tot slot hebben we de Gemiddelde positie. Dit is de gemiddelde positie van jouw website met betrekking tot ELK uniek zoekwoord. Google legt het als volgt uit:

‘’De positiewaarde die wordt weergegeven in het prestatierapport, is de hoogste positie die wordt ingenomen door een link naar je property of pagina in de zoekresultaten, gemiddeld voor alle zoekopdrachten waarin je property is weergegeven.

Voorbeeld:

  1. Zoekopdracht 1 retourneert je property op positie 2, 4 en 6. De positie wordt in dat geval geregistreerd als 2 (de hoogste positie).
  2. Zoekopdracht 2 retourneert je property op positie 3, 5 en 9. De positie wordt in dit geval geteld als 3 (de hoogste positie).
  3. De gemiddelde positie voor deze 2 zoekopdrachten is (2 + 3)/2 = 2,5.’’

(support.google.com, 2023)

Door op het “blokje” (tabs) te klikken waar de gegevens in staan komt er een lijndiagram in beeld. Die staan op de afbeelding nu aan bij totaal aantal klikken en totaal aantal vertoningen.

En verder?

Als je iets door scrolt krijg je het volgende gedeelte in Google Search Console te zien:
Google Search Console figuur 3 | 2xCeed Marketeers on Demand

Bij dit gedeelte krijg je uitgebreidere informatie per onderwerp te zien.

Is Google Search Console belangrijk?

Google Search Console is een van de meest waardevolle gratis tools die Google aanbiedt om de gezondheid van je website op meerdere vlakken te waarborgen. Het biedt diepgaand inzicht in hoe jouw website wordt ontdekt, waarom dit gebeurt, hoeveel mensen de website vinden en erop klikken, en hoe je de zichtbaarheid kunt verbeteren. En nog veeeel meer… Benieuwd naar wat Google Search Console jou kan bieden? 😁 Wij leggen het je graag uit!

Spread the word