A/B testing

Wat is

Conversie verhogen is een continu proces. Want, hogere conversieratio’s zorgen voor meer sales en verlagen de investering per lead of sale. Marketeers zijn altijd bezig met verbeteringen op de website. Vooral om processen te verbeteren. Omdat A/B testing om hypotheses te testen en conversies aantoonbaar te verbeteren aan de orde van de dag zijn. Aangezien je hier veel winst mee kunt boeken. Een duidelijk plan om A/B testen te draaien en aanpassingen op de website door te voeren, is de manier om conversieoptimalisatie zo goed mogelijk in te zetten. Dus daar begin je mee.

Met A/B testing haal je meer uit je bestaande pagina of website. Succes gegarandeerd!

A/B testing

Er zijn vaak diverse voor de hand liggende testen te bedenken. Eenvoudig is het om aankoopfunnels te optimaliseren. Vaak is het goed hiermee te starten omdat er veel winst te halen is. Maar kijk ook eens wat verder. Kijk eens in jouw Analytics welke pagina’s veel bezoekers trekken. Want vaak zien we dat de ‘over ons’ pagina in de top tien pagina’s staat. Deze pagina optimaliseren kan een grote impact hebben op conversie. Doe ook op deze pagina’s testen.

Ook het proberen waard is:

  • Toevoegen van chat
  • Iconen gebruiken als alternatief
  • Lettertype en lettergrootte testen
  • Focus leggen op belangrijke zaken
  • Achtergrondafbeeldingen veranderen
  • Elementen verwijderen om meer rust te creëren
  • Prijsoverzichten per maand/per jaar/anders vormgeven
  • Het toevoegen van een minder interessante optie, om andere opties interessanter te laten lijken

Onze specialisten

Niels van der Perk

Conversie & Analytics

Miranda Sikking

Data & SEO

Prioriteit conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie is de manier om meer uit jouw website te halen. Van elke test leer je iets. Zo kun je uiteindelijk procenten winst boeken. Beter nog, soms tientallen procenten. Zeker websites waar niet eerder geoptimaliseerd is. Het is pure winst als je bestaande processen kunt verbeteren. Dus geef conversieoptimalisatie prioriteit! Plan de momenten waarop je de testen analyseert en bijhoudt. Daarbij is een testplan en testkalender essentieel, hypotheses worden opgesteld bij de diverse testen. En vervolgens neem je beslissingen op basis van significante data.

Conversieteam

Een belangrijke basisvereiste is een conversieteam. We stellen deze teams samen uit diverse afdelingen. Zowel operations, sales, social marketeers, marketing managers en webdesigners kunnen een bijdrage leveren. Zo krijg je input van mensen die verschillende klantgroepen kunnen vertegenwoordigen. Ook heb je de randvoorwaarden om een test op te zetten helder. Want zonder een goed plan en conversieteam zullen testen minder goed worden samengesteld. En is je conversiewinst niet optimaal. Dus leer van elkaar, blijf scherp en kom regelmatig bij elkaar. Rond een test gezamenlijk af en start de nieuwe test gezamenlijk op.

Testen, testen en nog eens testen!

Er zijn altijd goede testen te bedenken. Want A/B testing is een ‘ongoing proces’. Niets weerhoudt je om conversie verder te verhogen en de website te verbeteren. Dat is precies waar je je mee gaat bezighouden. Tot significantie is bereikt, loopt de test. Daarna voer je de verbeteringen door. Is het resultaat negatief dan is ook dat waardevolle informatie. En weer ga je door naar de volgende A/B test. Succes haal je door het simpelweg uitvoeren van A/B-testen. Kortom: ga dus vooral door met testen!

Verschillende manieren van A/B testing

Hoewel conversieoptimalisatie meestal geassocieerd wordt met A/B-testen bestaan er meerdere mogelijkheden. Voorbeelden zijn multivariaat testen en multi-page testen. Allereerst gaan we dieper in op multivariaat testen.

Multivariaat testen

En A/B-test kan ontoereikend zijn als er meerdere zaken zijn die je op een pagina wilt testen. We schatten in dat de conversieverbeteringen zitten in de volgende onderdelen: de header positie, gebruik van foto’s en de call-to-action button. Dan heb je te maken met meerdere aanpassingen.

Nu maak je eerst inzichtelijk hoeveel testen je nodig hebt. Bij drie mogelijke verbeteringen heb je al te maken met vijf testen.

Drie hypotheses uitgewerkt in 5 testen:

A/B testing hypotheses 2xCeed

Deze vijf testen opzetten is tijdsintensief. Daarom kun je beter een multivariaat test opzetten. Voordeel: in één keer alle varianten testen. De varianten worden dan tegen elkaar afgezet. Zo krijg je inzicht in de prestaties van alle varianten. Deze vorm van A/B testen biedt de mogelijkheid van meerdere verbeteringen tegelijk. En toch onafhankelijk van elkaar getest. Voor de multivariaat test heb je veel traffic nodig om significantie te behalen.

Multi-page testing

Ben je van plan meerdere aanpassingen op meerdere pagina’s te testen? Zet dan een multi-page test in. Elke verandering op elke pagina kan uiteraard invloed hebben op conversie. Stel, je hebt op meerdere pagina’s bepaalde reviews staan. Deze wil je testen met andere reviews. Ook hier volstaat een A/B-test niet, want de reviews staan op vijf verschillende pagina’s. Van al die URL’s wil je het resultaat voor en na zien. En niet van één pagina. Een multi-page test biedt je de mogelijkheid om één aanpassing op meerdere pagina’s te testen. Dit is zeer waardevol gebleken.

A/B testing tools

Voor A/B-testen zijn diverse tools te gebruiken. Bijvoorbeeld Google Analytics experiments, VWO (visual website optimizer) en Optimizely. Gebaseerd op jouw wensen en budget maak je de keuze voor de passende tool. Wil je alleen split URL-testen uitvoeren dan voldoet Google Analytics waarschijnlijk aan jouw wensen. Bij multi-page testen kom je al snel op Optimizely uit. Breng duidelijk in kaart welke testen je wilt uitvoeren. Als je hier hulp bij nodig hebt dan staat 2xCeed je daar graag in bij. Belangrijk is dat de juiste tool wordt ingezet. Beperkingen dienen te worden voorkomen.

Optimalisatie per device

Is jouw website goed geoptimaliseerd voor alle devices? Een goede responsive website biedt op zowel desktops, mobile phones als tablets een optimale gebruikerservaring. Vergeet bij het A/B testen niet te kijken naar de prestaties per device in je conclusie. Stel, je test een foto en de uitkomst laat conversieverlies zien. Je gaat deze foto dan niet gebruiken. Echter, wanneer je per device kijkt zie je iets opvallends. De foto scoort 1% procent minder op desktops, 0,5 % minder op tablets, maar 4% beter op smartphones. Als je het rekensommetje maakt met de traffic in de verschillende kanalen, kan dit toch een positieve uitwerking hebben in een specifiek kanaal.

Aan de hand van langer doortesten blijkt die 4% conversiewinst op smartphones significant. Nu kun je per device iets aanpassen. Bekijk dus niet enkel de algemene resultaten. Maar duik er dieper in.

Simpel denken

Tenslotte nog een laatste maar heel belangrijke tip. Verplaats je in de gebruiker van jouw website en roep de hulp in van een panel. Dit geeft inzicht en laat vaak opvallende uitkomsten aan het licht komen waar jij niet bij stilt staat. Ook Hotjar is een goede tool om ondersteunend te gebruiken van A/B testing.

Wil jij gaan testen? Dan gaan we graag samen met je brainstormen en de mogelijkheden bespreken. Een testplan is de eerste stap. Wij kunnen eenvoudig in kaart brengen waar je aan moet denken. Dus maak vrijblijvend een afspraak of bel met onze specialisten voor een indicatie.

A/B testing tools

Google Analytics Experiments

Goede A/B testtool. Eenvoudig test creëren en configureren.

Visual Website Optimizer

Maak “Heatmaps” en “Clickmaps”, A/ B test pagina´s eenvoudig en personalizeer content.

Optimizely

Eenvoudig en effectief multi-page testen opzetten en monitoren.

Meer weten over A/B testing?

Benieuwd welke trajecten wij hebben begeleid? En naar de resultaten? Neem dan contact met ons op via info@2xceed.nl of via 085 – 483 11 11.

Neem contact met ons op