De kracht van lange teksten

De kracht van lange teksten

Lees jij liever lange teksten, of korte en bondige informatie? Waarschijnlijk is het antwoord: ‘hangt ervan af’. En dat klopt. Beiden hebben hun kracht, maar ook hun zwakte. Het is compleet afhankelijk van het doel van de tekst.

Wij bij 2xCeed zijn fan van lange teksten. Maar niet iedereen heeft deze voorliefde voor lange tekst. En zeker niet wanneer de tekst lang is én onjuist geschreven. Want een lange tekst is krachtig, maar alleen wanneer goed geschreven.

“Het schrijven van een goede lange tekst komt dus vooral aan op het kennen van jouw doelgroep. Los van de techniek die je gebruikt, zal dit het meest bepalend zijn of jouw tekst werkt of niet.”

Ken je lezer

Of je kiest voor een korte of lange tekst is afhankelijk van de voorkeur van de lezer. Als het grootste gedeelte geïnteresseerd is in lange tekst, is het voordelig om je hierop te richten. Is deze enkel op zoek naar essentiële informatie, dan zou ik me beperken tot de kernpunten.

Het schrijven van een sterke (lange) tekst begint dus bij de voorbereiding. Bij het onderzoek naar jouw doelgroep. Ken je doelgroep en hun voorkeuren en houd hier rekening mee in jouw tekst.

Schrijf je voor een vakblad, dan ligt het voor de hand dat de lezer graag meer informatie tot zich neemt. Deze is namelijk op zoek naar verdieping in zijn werkveld. Wanneer je hier enkel feitelijke informatie weergeeft, mist de lezer waarschijnlijk de benodigde onderbouwing. Grote kans dat deze dus afhaakt.

In tegenstelling tot een productpagina. Hier lezen mensen graag een eerlijk stuk over de voor- en nadelen. Deze tekst zal snel meer gericht zijn op gegevens, dan meningen. Als je hierbij een lang, genuanceerd stuk schrijft krijgt de doelgroep niet waar deze om vraagt.

Een goed geschreven, lange tekst bedient een drietal doelgroepen:

  • Skimmers: Deze groep scrolt door de tekst om een overzicht te krijgen van de inhoud, of het product. Deze is per definitie niet op zoek naar lange tekst. De skimmer wil snel de essentiële informatie tot zich nemen.
  • Jumpers: Zij spenderen doorgaans meer tijd op de pagina dan skimmers, maar minder dan bookworms. Jumpers zullen de tekst lezen en als iets hun aandacht pakt, lezen ze dit verder door. Voor hen is een duidelijke structuur en logische opbouw dus van groot belang.
  • Bookworms: Dit zijn de lezers. Zij zullen elke letter lezen van de tekst, van begin tot eind. En weer terug. Vaak zijn de bookworms de mensen die doorgaans lang nadenken voordat ze een beslissing nemen.

Schrijf een lange tekst dus met deze doelgroepen in gedachte. Dit doe je door in de eerste alinea van het stuk een korte samenvatting te geven over wat je in de rest van het stuk bespreekt. Hierdoor maak je van skimmers, jumpers. En uiteindelijk van jumpers, bookworms. Bedien alle drie de groepen als je een effectieve tekst wilt schrijven.

Concluderend, het schrijven van een goede lange tekst komt dus vooral aan op het kennen van jouw doelgroep. Los van de techniek die je gebruikt, zal dit het meest bepalend zijn of jouw tekst werkt of niet. Doe onderzoek naar jouw doelgroep, en leef je in. Dit zal zijn vruchten afwerpen.

Voordelen van lange tekst (als je deze goed schrijft)

Vraag je allereerst af wat het doel is van je tekst. Wil je de lezer informeren of juist overtuigen? Zo zal je zien dat informeren vaak kortere teksten zijn. Korte en bondige informatie om de lezer van datgene te voorzien waar om wordt gevraagd. Bij overtuigen is er vraag naar meer nuance. Hierin past de schrijver zijn creativiteit toe om de lezer te overtuigen van een bepaald standpunt.

1. Wegnemen van twijfels

Zoals genoemd, is het in een lange tekst dus mogelijk om twijfels weg te nemen. Lezers van lange teksten zijn vaak op zoek naar meer nuance. Een lange tekst is dus ook krachtig doordat de lezer wordt meegenomen. Als schrijver neem je jouw lezer mee in een verhaal, om uiteindelijk uit te komen bij de gewenste conclusie.

Met een lange tekst kun je dus ook meer bewijsvoer leveren. Om als organisatie bijvoorbeeld potentiële klanten te overtuigen van jouw visie. Hier zijn echter wel meer woorden voor nodig. Er zullen claims gemaakt worden waar lezers vragen bij hebben. In dit stuk wil je dus ook alle potentiële vragen dekken.

Wanneer er niet genoeg tekst wordt geschreven, loop je als bedrijf het risico dat lezers (en dus potentiële klanten) afhaken. In het ergste geval bezoeken zij een andere website om daar wel te vinden wat ze zoeken.

2. Google prefereert unieke, lange(re) teksten

Na het analyseren van 11.8 milioen Google resultaten, schrijft SEO-expert Brian Dean dat de eerste pagina een gemiddelde had van 1,447 woorden. Hierbij zijn nog een aantal andere factoren relevant, waaronder het aantal backlinks.

Dit ontkracht dus de mythe dat een goede SEO-tekst meer dan 2,000 woorden moet bevatten. Mik op 1200-1500 woorden. Dit moet volstaan. Zorg ervoor dat in de tekst zelf ook unieke bewoordingen naar voren komen. Hierdoor spring je eruit als expert.

Hoe schrijf ik een aantrekkelijke, lange tekst?

1. Let op de lengte van alinea’s

Het schrijven van een lange tekst kent vele voordelen, maar alleen als deze goed leest. Dit doe je door korte, krachtige alinea’s aan te houden. Een maximum van 4 tot 5 zinnen. Soms zelfs een enkele zin, met name als je één specifiek punt wilt maken.

2. Let op schrijfstijl

Een tekst leest niet prettig wanneer er geen leestekens in staan en de zinnen ontzettend lang zijn zeker wanneer je verschillende punten probeert te bekrachtigen. Snap je?

Een tekst leest wel prettig wanneer lange zinnen worden afgewisseld met korte zinnen. Hierdoor benadruk je belangrijke punten. En daarbij leest het prettiger.

Het leest ook prettig wanneer actieve zinsopbouw wordt afgewisseld met passieve zinsopbouw. Door deze afwisseling blijft de lezer geprikkeld.

3. Maak het stuk visueel

Waarschijnlijk las jij toen je jong was het liefst stripboeken. De reden hiervoor was waarschijnlijk omdat het makkelijker las. De beelden prikkelden het brein meer dan enkel tekst. Hierdoor hield je je aandacht er makkelijker bij.

Maak een tekst visueel door:

  • Tussenkopjes
  • Opsommingen
  • Video’s
  • Foto’s

4. Pak de aandacht van je lezer

Trek de lezer in je verhaal door deze herkenbaar te maken. Gebruik hiervoor een anekdote. Of een quote. Maak het herkenbaar door jouw eigen ervaringen te delen. Dit laat jouw expertise zien op het gebied. Ook zorgt het ervoor dat de lezer een connectie voelt met de tekst.

5. Maak een rond verhaal

Door bijvoorbeeld je tekst te beginnen met een anekdote, kun je hier later in je verhaal nog eens op terugkomen. Door deze connectie te maken, prikkel je de lezer aan het einde van het stuk. Dit leidt vaak tot positieve reacties.

Pas wel op wanneer lezers een specifieke vraag hebben. Je zal snel antwoord moeten geven op die vraag, anders haken ze af. Geef antwoord en breng erna pas nuance aan. Hierdoor zullen mensen die getriggerd zij door het antwoord, geïnteresseerd zijn om door te lezen.

Weet waarvoor je schrijft

Uiteindelijk draait het dus om het kennen van je lezers en hun doel bij het lezen van jouw tekst. Je moeten weten wanneer je lange teksten in moet zetten, en wanneer korte. Daarbij, wanneer je lange teksten schrijft, is het goed om na te blijven denken over de relevantie van de tekst. Draagt de tekst die je schrijft bij aan het punt dat je wilt maken?

Schrijf niet om het aantal woorden, maar om een punt te maken.

Spread the word

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter