Wat is Google Analytics? 2017-04-21T19:45:59+00:00

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis product van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd. Dit is belangrijke informatie voor iedereen met een website of webshop. Als je de informatie op de juiste manier gebruikt dan kun je daar veel mee bereiken. En dat maakt dat je ook andere een stap voor kunt blijven.

Doel van Google Analytics

Het heeft als doel een duidelijk beeld te geven van de verschillende meetbare doelen. Het analyseren van data geeft inzicht. Inzicht maakt het verschil. Als je goed in beeld hebt waar jouw kansen liggen en je maakt een gericht plan dan kun je een enorm effect bereiken. De informatie uit Google Analytics is cruciaal. Google Analytics heeft de antwoorden. Welke antwoorden?

De informatie voorziet een antwoord op de volgende vragen:Google Analytics-2xCeed

  • Welke doelgroep komt er veelal op mijn website?
  • Vanuit welke verkeersbron komen de bezoekers?
  • Welk pad wordt er op de website doorlopen?
  • Waar verlaten de bezoekers de website?

En zo kun je nog een aantal gerichte vragen bedenken waarvan het antwoord in Analytics te vinden is. Belangrijk is wel dat je ervoor zorgt dat zaken goed zijn ingesteld. Dat is de eerste stap. Vervolgens ga je goed naar de data kijken en zoek je naar de voor jou zo belangrijke antwoorden. Analyseren van data is een vak. Wij hebben goede analisten in ons team die je graag terzijde staan.

Wat kun je met Google Analytics?

Heel erg veel. Daarom is het ook zo belangrijk. Het is mogelijk om alle bewegingen van bezoekers inzichtelijk te maken. Met deze gegevens kun je achterhalen welke bezoekers voor jou het meest interessant zijn. Of wellicht belangrijker, het meeste opleveren. En de uitkomsten kunnen helpen met het verbeteren van jouw website. Ook geeft het inzicht hoe de betreffende bezoekers op jouw website terecht komen. Al deze informatie geeft inzicht. En daar draait het uiteindelijk om.

Doelen instellen in Google Analytics

Verder is het mogelijk doelen in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven wat voor jou een geslaagde actie is. Wij spreken over conversie. GA kan deze conversies vervolgens meten. Voorbeelden van conversies: het inschrijven op een nieuwsbrief, het bezoeken van een bepaalde webpagina en het kopen van een bepaald product op jouw website. Deze laatste is een veelvoorkomende conversieomschrijving.

E-commerce in Google Analytics

Voor de aankoop van producten voorziet Google Analytics met een apart e-commerce onderdeel. Hier kun je precies zien via welke bron de bezoeker op jouw website is gekomen. En ook wat deze uiteindelijk heeft opgeleverd. Je zult begrijpen dat voor een webshop het inrichten van het e-commerce onderdeel zeer belangrijk is. Door de juiste verbeteringen door te voeren kun je de omzet beïnvloeden. Meten is weten en dat lukt zeker met Google Analytics.

Google Adwords koppelen in Google Analytics

Het is mogelijk om een Google Adwords account te koppelen aan Analytics. Hierdoor kun je onderscheid maken tussen verkeer. Er is verkeer dat via een organische, kosteloze, manier of via een advertentie, betaald, op de website is gekomen. Je wilt graag weten wat de verschillen zijn. Deze informatie geeft veel voordelen. Zo kun je goed zien welke bezoekers het meeste rendement opleveren. Als blijkt dat de betaalde bezoekers meer opleveren dan kun je besluiten hier juist meer mee te gaan doen. Zo heb je direct invloed op de uitkomst. Maar als juist de organische resultaten een beter resultaat leveren is dat minder makkelijk te beïnvloeden. Toch is dit ook heel interessante informatie.

Search Console koppelen

Tegenwoordig kun je ook de Google Search Console koppelen in Analytics. Daardoor zie je in Analytics veel waardevolle informatie over organische zoekopdrachten. Ook over hoe mensen op jouw website terecht komen. Deze informatie is van grote waarde voor het optimaliseren van je positie in Google. Op basis hiervan kun je al snel een paar plekken stijgen. Koppel de Search Console eenvoudig in jouw Google Analytics voor extra organische inzichten. Alles hangt met elkaar samen en heeft invloed op elkaar. Maak daar gebruik van en leer ervan. Het levert je veel op.

Google Analytics strategie

Wil jij starten met Google Analytics? Ben je al in een gevorderd stadium en kom je er niet helemaal uit? 2xCeed kan je helpen. Wij werken met Google Analytics certified partners. We hebben op dit gebied zeer uitgebreide en actuele kennis. Of het hier nu gaat om het inrichten van een nieuw account of een review van een account. Ook het uitbreiden van een bestaand account, het analyseren van de data of het herstructureren van accounts. Wij nemen je de zorg graag uit handen.

Wij maken vooraf een duidelijk plan van aanpak zodat je weet wat je van 2xCeed kunt verwachten. Dus geen verrassingen achteraf! Heb je nog andere vraagstukken op gebied van online marketing? Neem dan gerust contact met ons op.

Vraag een Google Analytics training aan!