Online reviews: Traditionele mond tot mond reclame, maar dan online!

Online Reviews, een krachtige marketingtool

Mond tot mond (MTM) reclame is al zo oud als de weg naar Rome en iedereen doet het: Ergens lekker gegeten? Naar een goede film geweest of een te gek product gekocht? Geheid dat je dit met iemand in jouw omgeving hebt gedeeld. Wanneer je er op let zal je er achter komen dat je jouw ervaringen vaker met jouw omgeving deelt dan je in eerste instantie bewust bent. Een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat men gemiddeld 120x per week praat over een product of dienst. Mede daarom is MTM een van de krachtigste vormen van marketing en goed om ook online toe te passen in de vorm van online reviews.

Nieuwe klanten

Zoals in mijn vorige blogpost al beschreven laat maar liefst 80% van de mensen zich beïnvloeden door aanbevelingen. Persoonlijk hecht ik bijvoorbeeld veel waarde aan reviews bij het boeken van een vakantie en doe ik uitgebreid online onderzoek bij aankoop van elektronica (televisie, koptelefoon etc.) naar zowel het eventueel te bestellen product, als de webshop waar ik het product dan wel of niet afneem. Zo heb ik zelf laatst een televisie besteld bij een kleine ondernemer met een webshop. Motief om daar te bestellen? Prijs. Vooraf had ik mijn twijfels. Is deze webshop wel betrouwbaar? Krijg ik wel het product dat ik bestel? Na het lezen van een aantal reviews over de webshop heb ik uiteindelijk toch besloten om het product daar te bestellen. Een beslissing die ik zonder de reviews niet had aangedurfd.

Mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om MTM reclame online in te zetten. De eerste stap die je hierin kunt zetten is bijvoorbeeld het plaatsen van online reviews of klantcases op een nieuwe pagina op de website. Vraag hiervoor in jouw bestaande klantenkring een aantal klanten een review te schrijven of vraag of je hun naam mag gebruiken bij het beschrijven van een case. Een stap verder en een onafhankelijkere manier van mond op mondreclame is het in gebruik nemen van een reviewsysteem. Met een reviewsysteem geef je de afnemers van jouw diensten of producten de mogelijkheid je te beoordelen. De resultaten worden vervolgens automatisch geplaatst op jouw website of worden meegenomen als sterren (rich snippets) bij je zoekresultaat in Google.

Inzicht en loyaliteit

Naast het kunnen wegnemen van drempels kunnen reviews je inzicht verschaffen in de kwaliteit van jouw product of dienstverlening waarop jij vervolgens kan anticiperen. Een veel gehoord tegenargument bij reviewsystemen is de public exposure van negatieve reviews. Negatieve online reviews hoeven echter helemaal geen struikelblok te zijn. Wat veel belangrijker is hoe jij hier mee omgaat. Je hebt namelijk altijd de mogelijkheid om op een negatieve online review te reageren en te laten zien dat je veel om klanttevredenheid geeft. Hierdoor kun je zelf in controle blijven over het beeld dat van je op internet bestaat. En laten we heel eerlijk zijn: Een product of dienst met alleen maar positieve reviews roept toch veel meer vraagtekens op? Geïnteresseerd in de online mogelijkheden van mond tot mondreclame of online reviewsystemen?  Neem contact op met 2xCeed via het telefoonnummer +31 (0) 20 757 08 00 of stuur een email naar onlinereviews@2xceed.nl