Keyword planner

Keyword planner

Er is een hoop te doen over de Google Keyword Planner. De veelgebruikte tool van Google is gewijzigd en het is lastiger geworden om inzicht te krijgen in zoekvolumes en door het combineren van zoekvolumes is het zicht op de juiste zoekvolumes vertroebeld. Daarom leek het mij belangrijk om in een blog hier dieper op in te gaan. Kun je deze gratis tool van Google nog steeds inzetten om de juiste zoekwoorden te vinden voor je website of webshop?

Zoekwoorden vs zoektermen

Het is wel lastiger geworden om een goed overzicht te krijgen van de zoekwoorden. In plaats van zoekwoorden zeg ik liever zoektermen. Een zoekwoord hoeft niet te bestaan uit maar één woord. Een zoekterm kan bijvoorbeeld zijn ‘nieuwe WordPress website bouwen’. Zoekwoord dekt hier niet de lading, omdat het bestaat uit meerdere woorden. Als je een website of webshop hebt dan moet deze ook vindbaar zijn. Je dient de site/shop te optimaliseren op de juiste zoektermen. De Keyword planner van Google geeft inzicht in welke termen dit voor jou kunnen doen.

Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt?

Door gebruik te maken van de juiste zoektermen zorg je dat je binnen zoekmachines goed getoond wordt. Wat bedoel ik daarmee? Dat je jouw pagina’s optimaliseert met die zoekwoorden waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Waar een hoog zoekvolume op zit. Dit klinkt simpel maar hoe kom ik erachter waar mensen op zoeken? Welke keywords moet ik gebruiken?

Keyword tool

Er zijn diverse Keyword tools voor. De meeste bekende is de Keyword planner (zoekwoordplanner) van Google. Een fantastische tool die gratis beschikbaar is als je een Googleaccount hebt. Echter door de recente aanpassingen is het onduidelijk wat het exacte volume is van een zoekterm. Hier komen we binnenkort in een volgend blog op terug. Het is sowieso belangrijk om een pagina te optimaliseren op een relevante zoekterm en daar ook synoniemen te gebruiken. Dus als je een tekst schrijft over zoekwoorden dan is het belangrijk om ook zoektermen, keywords, etc. te gebruiken 😉

Content Marketing

Content marketing is continu in beweging en is het is dus ook heel belangrijk om alle wijzigingen en vernieuwingen op de voet te volgen. 2xCeed probeert je hiermee te helpen door de belangrijkste wijzigingen en updates continu te delen met onze klanten.

Zoekwoordenonderzoek met Google

Als je Google gebruikt krijg je al suggesties van relevante zoektermen. Dit geeft een globaal beeld van relevante verwante zoektermen. Even een voorbeeld: Website back up[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent= Dit zijn zoektermen waarop een hoger volume op zit en dus helpt Google mij met de aanvulling van mijn zoekopdracht. Deze suggesties worden op o.a. op basis van trends getoond. Dit geeft al inzicht verschaft door zoekmachine Google te gebruiken. Kijk er eens naar maar houd wel ogenschouw dat de termen relevant moeten zijn.

2xCeed in Google

Nu we toch bezig zijn met zoekwoordenonderzoek, kijk ook eens naar je eigen bedrijf op Google. Google Mijn Bedrijf 2xCeed Ben je aan de rechterkant van het scherm ook zichtbaar op de wijze waarop 2xCeed dat is? Een Google Mijn Bedrijf vermelding zorgt voor meer zichtbaarheid en heeft daarnaast vele voordelen. Deze vermelding is ook heel belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie.

Google Keywordplanner

Naast bovengenoemde manier om suggesties te inventariseren voor zoektermen is er een tool beschikbaar waarmee je kunt kijken naar het zoekvolume op specifieke zoektermen is. Hiermee kun je inschatten of het nut heeft om te optimaliseren op een bepaalde zoekterm(en). Het is mogelijk dat een andere zoekterm beter resultaat geeft binnen zoekmachines. Belangrijk om je af te vragen:
  • Wat zijn mijn belangrijkste diensten/producten?
  • Waarvoor wil ik graag meer klanten hebben (marge, volume, voorraad)?
  • Is er veel concurrentie?
  • Wordt er veel geadverteerd op de zoekterm?
  • Welke synoniemen worden er gebruikt?
  • Wat is de insteek van de gebruiker van de zoekterm?

Waar vind je de Google Zoekwoordplanner?

De tool is eenvoudig te vinden via Google. Je hebt tegenwoordig een ‘betaalde’ account nodig om optimaal gebruik te maken van de keywordplanner. Wil je meer weten of wil je graag dat wij voor jou op onderzoek gaan? Wij helpen je graag verder en staan je graag bij. Je kunt vragen stellen via keywordplanner@2xceed.nl en je krijgt binnen 24 uur vrijblijvend advies en/of het antwoord op jouw vragen. Je kunt ons ook bellen: 020 – 757 0800. 2xCeed is onafhankelijk en geeft graag kosteloos advies. Wij investeren op deze wijze graag in onze relatie.