Privacyregelgeving met betrekking tot WhatsApp

WhatsApp: Wat mag er wel en niet?

Met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland is WhatsApp de meest populaire berichtendienst in Nederland. Daardoor heeft bijvoorbeeld Facebook Messenger het nakijken. Er zijn verschillende redenen waarom WA (of vergelijkbare berichtendiensten) een enorme boost in gebruikers hebben:

  • Het gebruik is (vaak) gratis
  • Je bent continue beschikbaar (online)
  • Via deze kanalen heb je eenvoudig interactie met familie, vrienden etc.
  • Ook steeds meer bedrijven doen webcare / klantenservice via deze dienst, met een zeer snelle reactietijd, met mooie resultaten
  • Het is zeer laagdrempelig en effectief

WhatsApp is een cross-platform-berichtendienst op abonnementsbasis voor smartphones en computers. De app is ontworpen voor hedendaagse smartphones en maakt het mogelijk om via een internetverbinding met elkaar te schatten en bellen. Ook foto’s, geluids- en video-opnamen kun je met elkaar delen.

De naam WhatsApp is een samentrekking van ‘What’s up’ (Engels voor Hoe is het? en Wat is er?) en ‘Application’ (Engels voor applicatie). Daarnaast is het ook mogelijk om te bellen met WA via VoIP.

Bron: Wikipedia

Adverteerders en WhatsApp

Het is dus niet gek dat ook adverteerders steeds meer gaan onderzoeken wat de marketing mogelijkheden zijn binnen dit kanaal. Zo zijn er al diverse bedrijven die WA gebruiken voor webcare, engagement of het verspreiden van nieuws en/of content. Maar er is eigenlijk nog geen regelgeving omtrent het gebruik en er heerst nog juridische onduidelijkheid. wat mag er nu wel en wat mag absoluut niet.

De DDMA (Data Driven Marketing Association) heeft onlangs het juridische speelveld geschetst waarin de inzet van de (marketing) mogelijkheden van WhatsApp omschreven staat. Ze brengen een reeks uit onder de naam “Hoe heurt het eigenlijk” waarbij ze inzoomen op de nieuwe(re) marketing kanalen. Download hier de eerste uit de reeks die inzoomt op de populaire berichtendienst: “Whats App: hoe heurt het eigenlijk

Bron: DDMA

Wil je ook aan de slag met WhatsApp voor marketingdoeleinden en wil je graag advies en begeleiding neem dan contact met ons op via 020 – 757 0 800 of WhatsApp@2xceed.nl