Wat is linkbuilding?
Wat is linkbuilding?
We horen de term wel vaker vallen als onderdeel van een SEO-strategie: linkbuilding. Maar wat is het precies? En hoe werkt het? Dat leggen we je op deze pagina uit.
Kort samengevat betekent linkbuilding: het verkrijgen van links van andere websites waardoor jouw linkprofiel beter wordt. Hier zijn echter een aantal onderdelen cruciaal:
- De links dienen relevant te zijn
- De verwijzende domeinen dienen een goede autoriteit te hebben
Met deze techniek kun je de positie van je pagina’s in de organische resultaten van Google verbeteren. Ook dat werkt eigenlijk relatief simpel. Google ziet dat jouw pagina van relevante en goede domeinen verwijzingen ontvangt, en hiermee bepaald Google dat jouw pagina wellicht belangrijk is. Op basis van deze feiten kan hij dan besluiten om de positie te verhogen.
Verkrijg relevante verwijzingen van domeinen met een goede (domein) autoriteit.
Interne links
Uiteraard is ook belangrijk dat binnen jouw website de gebruikers goed kunnen doorklikken. Dit wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. Hierbij zorg je ervoor dat op iedere pagina snel en op de juiste plaatsen doorgelinkt wordt naar andere pagina’s. Zo kan jouw bezoeker snel naar andere informatie of bijvoorbeeld een offerte aanvragen. Ook interne links zijn belangrijk voor Google.
Externe links
Je kunt ook externe links verzamelen, zoals genoemd met een goede (domein) autoriteit en relevant. Het gaat dus niet om het aantal links (ook bekend als linkdumpen) maar om de kwaliteit van de verkregen link. Je zult begrijpen dat een verwijzing van een website van de overheid (enorme autoriteit op internet) een betere waarde heeft dan die van de website van een leverancier.
Linkbuilding op zoekwoord / ankertekst
Linkbuilding is niet zomaar links verzamelen, dat doe je op zoekwoord. Dat betreffende zoekwoord zal in de ankertekst van de link gebruikt worden om zo goed aan te geven naar welke pagina wordt gelinkt. Linkbuilding zal dus veelal gebeuren op specifieke content pagina’s en wat minder snel op de homepage.
Links ruilen
Je zult er vast wel eens voor benaderd zijn. “Wil jij een link van ons op de website plaatsen, dan plaatsen wij jouw link op onze website”. Ook wel A/B ruil genoemd. Wees hierop altijd bedacht. A/B ruil is niet altijd effectief, en tevens zal jij de link netjes plaatsen en de link naar jouw website zal op termijn verdwijnen (zonder dat je het weet). Nu geef jij dus waarde aan een ander, en ontvang jij niks (meer). Kijk dus goed met wie je dat evt. ruilt. Overigens is A/B/C ruilen een betere optie.
Linkbuilding specialist
Er zijn nog veel meer criteria die met linkbuilding gepaard gaan. Belangrijke aspecten die je zeker mee moete nemen als je met linkbuilding aan de slag gaat. Onze linkbuilding specialist kan je daar alles over vertellen. Daarnaast heeft hij toegang tot een zeer groot netwerk aan links die we raadplegen om linkbuilding effectief en goed uit te voeren.
Meer informatie over linkbuilding?
Wil je meer weten over linkbuilding? Of hoe wij jouw pagina’s met deze techniek kunnen laten stijgen in de niet betaalde (organische) zoekresultaten in Google? Neem dan direct contact op met 085 – 483 11 11 of via onderstaand contactformulier.