Webwinkels in de lift
Al ruim tien jaar lang laten de online bestedingen jaarlijks een sterk stijgende lijn zien en daarmee blijft het vertrouwen in webwinkels groeien. Ook in 2015 zal dit het geval zijn. Weinig nieuws onder de zon, toch valt er een trendbreuk te bespeuren: de groei vlakt niet af maar lijkt sterk toe te nemen. De mogelijke oorzaak zit hem in het mobiele verkeer. Waar mobiele conversie collectief als zorgenkindje is benoemd lijkt er nu een omslagpunt bereikt.
Webwinkels zitten volledig ingebakken in het koopgedrag van de Nederlandse consument, Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van (web)winkels in Nederland, rapporteerde eerder dit jaar een omzet van bijna € 14 miljard versus € 10,6 miljard in 2013. Binnen deze uitgaven ligt de verhouding tussen producten (kleding, elektronica, speelgoed, etc.) en diensten (reizen, verzekeringen, etc.) nagenoeg op 50/50. Toch ligt er nog een enorme markt open voor webwinkels, de online bestedingen aan producten en diensten bedragen respectievelijk 10,2% en 17,6% van het totaal aan bestedingen in Nederland.
De bijdrage van de feestdagen
Traditioneel draagt de periode rond de feestdagen voor een belangrijk deel bij aan het totaal, de weken voor Sinterklaas lieten in 2015 een omzet zien van € 933 miljoen. Dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2014. Ook hierin komt het beeld terug dat consumenten zich niet alleen online begeven voor het doen van aankopen. Emerce berichtte dat 65% van de consumenten zowel webwinkels als fysieke winkels gebruikt voor hun aankopen. Slechts 4% van de consumenten geeft aan uitsluitend webwinkels te gebruiken.
Interessant is het aandeel mobiel binnen de online bestedingen. De functie van mobiele devices in het koopproces is niet langer uitsluitend ter oriëntatie, steeds vaker worden hiermee ook aankopen afgerond. Thuiswinkel.org laat weten dat het aandeel mobiele devices momenteel rond de 20% ligt, desktop levert langzaam maar zeker aandeel in. Naar verwachting nemen mobiele devices in 2018 50% van de online bestedingen voor haar rekening.
Hiermee is het belang van een site die responsive is en bovendien goed is ingericht voor de mobiele bezoeker onderstreept. De behoefte vanuit consumenten ontwikkelt zich, mobiele bezoekers vragen vooral gemak, overzicht en eenvoud. Als webwinkels hierin meebewegen en logische paden inrichten dan ziet de toekomst er bijzonder goed uit.
Is jouw website klaar voor de mobiele markt?
Wil jij ook weten of jouw website mobile proof is? We helpen je graag verder bij het analyseren en optimaliseren van jouw website en zorgen dat ook jij op mobiel goed vertegenwoordigd bent. Wil je meer weten? Neem dan direct contact met ons op via 020 – 757 0800 of info@2xceed.nl